kotterstag/kotterfok Dufour 36 CL

Ik heb wat foto’s geplaatst van mijn experimenten met de wegneembare kotterstag tbv een kotterfok voor onze D36.
De eerste 2 foto’s laten zien hoe ik bij de fundatie van de ankerlier een beugel heb gemonteerd. Ik gebruik nu een val die een valuitloop heeft ca 35 cm onder de masttop. Deze val (die ik dus gebruik als kotterstag) beleg ik met een paalsteek om de beugel en met het losse eind maak ik het zeil vast als een voorloopje . Als ik de ankerbak sluit, kan het mooi door de sparing die in het dek zit (zie foto) De val die als stag dient kan op de lier flink worden doorgezet. Als val gebruik ik de spi-val. Evt. kan ook een stalen kotterstag gehesen worden.
Het zeil is geleend van een Dehler 36 en heeft een oppervlak van ca 18 m2. Het heeft normale leuvers. Het kan in theorie gereefd worden, maar dat lijkt me niet handig. Op zich kan dit werken. maar als ik een zeil hiervoor zou aanschaffen kies ik voor een hi-aspect model, dat met z’n schoothoek net voor het want blijft. (onderlijk mag niet meer dan 3 mtr zijn.
In Frankrijk staat een kotterstag in de optielijst van de D36. In de lijst van de nieuwe GL365 zag ik hem ook staan. Een stormfok is in Frankrijk n.l. verplicht voor schepen met een rolgenua.
Graag jullie reactie, hebben jullie dit ook wel eens overwogen?



martinique38578,9565740741
2005-08-14_225716_kotterstag_2.JPG
2005-08-13_202757_wegneembare_kotterstag_1.JPG
2005-08-13_202855_kotterfok_2.JPG
2005-08-13_202920_kotterfok_3.JPG

Martin,
Deze winter wil ik ook een kotterstag monteren.  Met half afgerolde genua bij 25 kn wind halen we geen hoogte.  De aanhechting op de mast is standaard voorzien op de 365.  Op dek was het een optie, die ik niet genomen heb, maar da’s niet onoverkomelijk.  Ik vraag me alleen af of uw systeem stevig genoeg is en het dek niet teveel gaat belasten.  Ik had eerder aan een verbinding naar het dek voor de ankerbak gedacht, dat op zijn beurt opgespannen wordt vanuit de boeg.  Ik vermoed wel dat de lij-ogen te ver naar achter staan.  Kan je de fok nog mooi aantrekken als je ze helemaal naar voor schuift?  Heb je al gevaren met veel wind met je constructie?  Hoe was het resultaat?
vriendelijke groeten,
Peter
 

Peter,
Ik denk dat de bevestiging bij de ankerlier fundatie sterk genoeg is, zeker weet je dat nooit. Aan de binnenkant van het oog (8mm) zit een rvs plaat (binnenkant boot). Als ik de lijn op de lier maximaal doorzet geeft het oog geen krimp en het polyester in de omgeving vervormt niet.
Met de 18m2 (leen)fok kon ik de gemiddelde lijioog stand van mijn 110% genua gebruiken (stop 7 op een rail van ca 25 stops)
Ja ik heb er mee gezeild bij BF5 op glad water. Hoe het bij BF7 op kop in de golven gaat, hou je tegoed.
Zoals ik schreef zou ik liever een hi-aspect hebben die dus voor het want blijft die ca. 15 m2 is. Dan lijkt het ook goed te gaan met het leioog. De krachten op een 15m3 fok zijn natuurlijk ook minder dan van de standaard genua. Ik heb een offerte van mijn zeilmaker die veel voor Dufours maakt. Maar ik hik een beetje tegen de kosten aan.martinique38586,5737962963

Martin,
Ik denk als je een echte kotterstag verbinding installeert, dat je een oog, dat uitsteekt boven je dek, krijgt. Dit oog zit dan op een grote grondplaat vast in de uitsparing van de ankerbak. Een struikelpunt op het grote gladde voordek. Vind ik een nadeel. ik denk trouwens dat de plaats sterk genoeg is. De wand wordt binnen ondersteund en is extra dik uitgevoerd volgens mij voor een kotterstag.
Ik zit er aan te denken om daar een oog te maken (uitsparing ankerbak) die ik kan gebruiken om een genakerboom op te plaatsen. Met een ring aan de bakboordkant van de voorstag staat de boom mooi recht naar voren en kan je een genaker voeren. ik wil het oog in de ankerbak demontabel maken. ik puzzel nog, maar als ik wat heb, kom ik terug met de oplossing.
iemand hier ervaring mee?

Martin,
 
Vergat ik nog te zeggen.
Ik ben dan van plan om dat oog voor die genaker boom ook te gebruiken voor een eventuele stormfok. Ik heb een 2de genuaval die ik dan als stag kan gebruiken en de spi-boom-ophouder (1 meter lager uit de mast) als fokkeval. Ik heb nu een stormfok in het vooronder liggen (6 m2) van mijn vorige boot die ik nooit gebruik (ja. als zonnetent soms!). Ik moet er wel leuvers op laten zetten.
Weer een projectje voor later.

Het Dufourvaardersvlaggetje staat er net niet op… .
 Peter38814,016087963
2006-04-07_002004_rescue055.jpg

Martin,
 
Nog ervaringen opgedaan met je kotterstag. Ik ben nog in afwachting van e.e.a., dus ik heb nog niets ondernomen.
Ciao,

Nee Hans, helaas nog niet.
Ik heb de geleende fok van de Dehler 36 weer terug moeten geven aan de rechtmatige eigenaar. Ik ben nu op zoek naar een (2e hands) hi-aspect van 12-15m2. ik hou marktplaats een beetje bij.
wordt vervolgd…