kostenplaatje dufour 36 classic

Beste Dufourvaarders,
Na jaren gehuurd te hebben, willen we nu toch onze droom gaan leven en zelf een boot aanschaffen! Een van de schepen die op ons heel korte lijstje staan is een Dufour 36 Classic uit 2001 (zeer goed onderhouden en zeer compleet).
Naast de financiering zijn er natuurlijk kosten aan het bezit van een dergelijk schip verbonden. Wie kan ons helpen om daar een beter inzicht in te krijgen?
Wat zijn we jaarlijks totaal kwijt aan het bezit (ligplaats, verzekering, onderhoud (preventief), motor, diesel, antifouling behandelingen, hoe lang gaat de zeilgardarobe gemiddeld mee, hoe lang de verstaging, winterklaar maken, etc etc .
We zullen de boot veel gaan gebruiken en ook de vakantie zal er op doorgebracht worden, in het altijd zonnige zeeland;-)
BEdankt alvast voor het delen van jullie ervaringen en inzichten!
groet
Paul   

Beste Paul,
D36 cl is een goede keus naar mijn mening.
Ben zelf in het bezit van een D36 cl sedert 2002 (nieuw aangeschaft)
Schip bevalt ons uitstekend. De kosten zijn natuurlijk niet voor iedereen hetzelfde. Afhankelijk van de haven kunnen de liggelden nogal verschillen. Wij liggen in Port Zelande. Ongeveer 2.500 euro p/j.Cry
Verzekering ronde de 500 euro p/j.
Indien het onderhoud zelf gedaan wordt, ongeveer 400 euro antifouling jaarlijks. Motor onderhoud (filters, olie, koelvloeistof, impeller, anode etc, ongeveer 200 euro p/j. Dieselverbruik schat ik op ongeveer 2ltr/uur. Zeilgarderobe is nog niet aan de orde. En zal voor een schip uit 2001 ook nog wel een aantal jaren meegaan. Verstaging gemiddeld 15jaar.
Maar onvoorzien (extraatjes aan spulletjes etc) zou ik ook nog wel op 500 euro per jaar rekenen.
In ieder geval is Zeeland een goede keus. Wij brengen ook praktisch elk weekend op de boot door. ( En zeilen in de zomervakantie meestal op zee.) Zelfs een enkele keer zijn we met Kerst en Nieuwjaar aan boord.
Veel succes met de (definitieve) keuze van de boot.
Groet,
     Koos
 
 

Hoi Paul,
Ben ook in bezit van D36 CL, en lig in veere, mijn kostenplaatje
Ligplaats 1200 euro  (Dit is in het water)
Antifouling 350 euro
verzekering 500 euro
Onderhoud motor 250 euro
Divers (touwtje, sluitingkje, was, scharniertje,enzv) 650 euro
onvoorzien 900 euro (acculader)
en met diesel denk ik ook ongeveer 2 ltr per uur
Het is een heerlijk schip, we zeilen momenteel nog steeds, is ook nog heerlijk weer, en zeker met de verwarming s’morgens heel goed te doen. Zeilen er nu wel afgehaald, maar met een half uur er weer op gezet en met een uur weer netjes winterklaar gemaakt. Nooit spijt gehad van de aankoop en je laatste hemd heeft geen zak. Ben benieuwd naar de keus en denk dat er vooral met je ligplaats winst valt te behalen. Succes
xander
“Buenaventura”

Hoi Paul,
Als ex-Dufour 36 C vaarder kan ik bovenstaande berichten bevestigen. Ligplaatsen in Zeeland zijn heel duur, daar valt inderdaad je winst te halen. Wij liggen in Krimpen ad Lek, tegenover de molens van Kinderdijk en betalen, geloof ik ? 250,- per jaar liggeld. het is een verenigingshaven. Een relatief goedkopere haven aan groot water vind je ook bij de verenigingen in Helevoetsluis e.d., Jachthaven Strijensas (wwwjachthavenstrijensas.nl) is ook een aardig alternatief, net als Willemsdorp (bij moerdijkbrug). Verenigingshavens zijn doorgaans veel goedkoper, maar daar staan vaak lange wachtlijsten. Ik zou je wel adviseren om op zoetwater te gaan liggen, als dat kan. Dat scheelt aanzienlijk in het onderhoud, slijtage e.d.
Succes,

Hoi Hans,
Ben erg benieuwd naar je uitleg mbt zoet en zout water voor een plastic boot met rvs en alluminium. met vriendelijke groet
xander
“Buenaventura”
 

RVS is roestvast en niet roestvrij. Zout water geeft meer aangroei en vergeet je schroef e.d. niet. Veel wind en zon doen zelfs de ritssluitingen van je buiskap oxideren dus het lijkt mij duidelijk dat niet direct aan zee op zoet water voordeliger is.

Inderdaad, wat in het vorige bericht staat is waar. Maar vergeet vooral niet het vocht in je boot. Op den duur wordt alles vochtig door het zout dat neerslaat in je boot. Zout trekt vocht aan. Voel maar eens aan je lijnen na een tochtje zout, alles wordt er klef van. Ook je romp en dek hebben te lijden onder het inwerken van zout, ook al is het polyester.
Je zal dus meer onderhoud hebben.