Kompasverlichting 34e P

Afgelopen maandag mijn nieuwe 34e P overgevaren van Noordschans naar Almere. 's Nachts bemerkte ik dat de beide schotkompassen niet af te lezen waren. (nog afgezien van het feit dat de kompasverlichting gekoppeld was aan de boordlichten!)
De windroos (N,Z,E,W) ging nog wel, maar graden ho maar, tenzij je op 25 cm afstand gaat kijken
Iemand dezelfde ervaring en misschien een oplossing?

Groet,
Rens

Rens,
mijn Dufour34E (enkele weken geleden opgehaald bij Jachtwerf Muiden) lijdt aan hetzelfde euvel. Voorlopig kan ik uit de voeten met mijn elektronisch kompas (Garmin GHC10 / GHP12), maar dit probleem moet natuurlijk opgelost worden. Als we een idee hebben hoe dat moet, zal ik op dit forum berichten. Onbegrijpelijk dat kompassen met dit fundamentele gebrek verkocht worden. Groet, Bram

Het probleem van de koppeling tussen boordlichten en kompaslicht was ook op onze 40P aan de orde. Zeer irritant als je 's nachts vaart en de weerkaatsing van je boordlichten in het voorzeil in je gezicht krijgt.
Messink heeft voor ons het kompaslicht op de spare aansluiting in het hoofdbord geplaatst waarmee we in ieder geval het kompas apart kunnen schakelen.

Voor de 40P is het aflezen gelukkig wat gemakkelijker dan op de 34P, want het kompas zit bij het stuurwiel. Dus daar kan ik jullie niet verder mee helpen.

In Frankrijk wordt de kompasverlichting standaard gekoppeld aan de boordlichten. (volgens Jachtservice Muiden) Waarom dit zo is zoek ik nog wel een keer uit.
Ik heb het intussen ook laten ontkoppelen, zit nu op een aparte schakelaar.
Feit blijft de afwijking van het SB kompas. (en de verlichting)
Zou er wel een kompas steller bij willen hebben. Bestaan die nog? Iemand een idee?
Dagenlang google 'en (schrijf je dit zo?) leverde niets op.

Rens

Hoi Rens,

Kompas-stellers zijn er nog wel, maar dat kost aardig wat. Je kan het ook met je plotter of GPS doen.

Dat van die verlichting herken ik niet. Ons kompas zit op de stuurstand en is goed af te lezen in het donker. Ik heb trouwens mijn plotter in de kuip op het schuifluik geplaatst en kan hem dus ook, in de nachtstand, in het donker prima gebruiken. Ik heb de plotter gekoppeld aan de Raymarine apparatuur en heb dus veel info op dit apparaat.

ZIe foto.
plotter klein 0.jpg

Ciao,