koelwater

Heeft iemand van jullie dezelfde ervaring ?
Als ik in de haven de motor start komt er onmiddellijk koelwater uit de uitlaat gespoten.  Als ik de motor start na een dagje zeilen met behoorlijk wat helling en/of deining dan duurt het veel langer (5 ? 10) seconden alvoerens er koelwater te zien is.  Daarna pompt ie als vanouds. Er zit zeker geen lek in de koelwaterleidingen en het impellertje plus de pakkingen zijn bij de seizoensstart vervangen.
Kan dit kwaad ?  Ligt dit aan de wel erg lange afstand tussen waterpomp en wierpot ?
Benieuwd naar jullie reactie !
 

Hallo Yves,
Ik heb hier eigenlijk nooit op gelet. Ik vind het overigens wel logisch, onder helling, over stuurboord, kan de uitlaatdemper leeglopen via de uitlaat. Op het moment dat je de motor start bijv. in de haven wordt het water direct uit de demper geblazen, na het zeilen moet eerst het water naar de demper worden aangevoerd. Dit betekent een vertraging. Als dit zo is dan moet je dat ook horen aan het geluid van de motor via de uitlaat. Het geluidniveau en de klank zijn dan anders.
Groet,
Henk
 
 

Yves,
Wij hebben die ervaring niet. Bij onze DF30C loopt er onmiddelijk na het starten van de motor koelwater uit de uitlaat. Ook na een lekker dagje zeilen.

10 a 15 seconden is heel erg lang. Daarmee kun je een aardig volume vullen???

Vage idee?n:

  • Heb je al eens gekeken of er oude resten/schoepen van de impeller voor de warmtewisselaar zjn blijven hangen.
  • Er zit naast de wierpot ook een beluchter/ontluchter. Werkt deze naar behoren?
    (Zie ook elders op dit forum; foto’s etc.).  

Hallo Yves,
Wij hadden dit jaar dezelfde ervaring. De oorzaak was een versleten rubber van het wierfilter. Daardoor werd valse lucht aangezogen en liep het filter tijdens het zeilen met wat deining leeg. Met een nieuwe rubber ring (wel even invetten voor het plaatsen) was het probleem in drie minuten verholpen.
Groet,
John.

Hallo John,
Bedankt voor de tip.  Het zou best kunnen dat het daar aan ligt.
Groeten,