Koelvloeistof vervangen

Hallo allen,

Omdat de werking van het antivries is teruggelopen, moet ik de koelvloeistof vervangen. Heeft iemand ervaringen hoe dit te doen, met name vanwege de aangekoppelde boiler. Het betreft een Volvo-Penta D1-20. De handleiding van Volvo is mij namelijk niet geheel duidelijk, dus elke suggestie is welkom!

Groet,

Loet

Hoi, ik was ook zinnes dit jaar mijn koelvloeistof te vervangen op mijn 34P, er staat een aftapkraan op het motorblok maar dan is het systeem niet helemaal leeg, ik ga de slang aan de boiler losmaken en zo de koelvloestof op het laagste punt laten weglopen, succes en nog veel zeilplezier.

Hallo,

Ik heb gisteren de koelvloeistof vervangen. Stelde inderdaad niet veel voor (zoals de monteur al zei). Hij adviseerde om alleen af te tappen op het motorblok en de boiler ongemoeid te laten. Door vermenging met de nieuwe vloeistof zou de werking weer worden “opgepept” en het scheelt een hoop gedoe. Ook heb je dan minder kans op luchtbellen, welke weer storing geeft bij het opwarmen van de boiler. Het losdraaien van de aftapmoer is wel een heel gedoe, die zit namelijk lekker gemakkelijk bereikbaar (niet dus… :wink:

Groet,
Loet