Koelkast Dufour 2800

Hai

Wij willen graag een vast koelkastje plaatsen in onze dufour 28oo heeft iemand daar ervaring mee en waar je hem kan plaatsen . Ons idee was om de lade en kastje weg te halen onder het fornuis en een aanpassing te maken in de breedte van het polyster . Mocht er iemand ervaring mee hebben zou ik dat heel erg op prijs stellen .

Groetjes Lucien en Marieke

Lucien, Marieke,

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou je wel adviseren een bovenlader te ‘monteren’ ipv een ‘voorlader’. Een koelkast is een stroom-slurper. Als je de deur open doet van een voorlader dan loopt de koude lucht eruit en kan de compressor weer aan de slag om de lucht te koelen. Bij een bovenlader blijft de koude lucht onderin de koelkast.
Daarnaast goede isolatie toepassen en liefst de warmtewisselaar in een geventileerde ruimte plaatsen. Als deze haar warmte goed kwijt kan in een geventileerde ruimte dan bespaart dat ook stroom.

Gr
Nick

Beste Marieke, Lucien,

Bij mij zat een de compressor in de bakskist, door de wand heen verbonden met een koelunit in het koelvak, dat een vorige eigenaar heeft geprobeerd te isoleren met glaswol en spaanplaat, geen succesvolle combinatie. Belangrijk lijkt mij hele goede isolatie, een zuinige koelunit en niet al te hoge verwachtingen van het vermogen om blijvend te koelen. Maar het bestaande koelvak geschikt maken lijkt mij de beste optie. Maak ook een vergelijking tussen jullie stroomproductie en -verbruik. Zelf heb ik mijn elektrisch systeem ingrijpend verbeterd, en ben nu zover dat ik weet hoeveel stroom ik produceer en verbruik, pas daarna kan je eigenlijk gaan bedenken welk extra verbruik mogelijk zou zijn. Succes!

Groet, Jan

Ook bij mijn Dufour is er een koelelement in de bestaande koelruimte geplaatst met de warmtewisselaar en compressor in de bakskist (gemonteerd op een plankje dat met hoekijzers aan het tussenschot is gelamineerd).
De regelunit van dit type koelelement werkt slim, dwz dat bij voldoende spanning de koeling vol aan gaat. Het koelelement wordt dan ver onder nul gekoeld. Omdat dit element van zichzelf een grote koude capaciteit heeft kan de ijskast vervolgens een hele dag zonder stroom zonder dat de binnentemperatuur hoger wordt. Deze wordt na afslaan van de pomp zef nog lager.
De regelunit houdt zelf de spanning van de accu in de gaten, dus ik zet de koeling aan bij binnenkomst en pas weer uit als ik het schip verlaat.
ik ben erg tevreden met deze oplossing (zal dit weekend het merk even opzoeken).

Het is een WAECO Coolmatic.

Hanno