koeling motor VP md7a

Ik heb wat problemen met de koeling van de motor; Confuseder komt te weinig water uit de uitlaat en als ie echt hard moet werken stoom. Mogelijk is de inlaatkraan in de loop van de jaren teveel dichtgeschilderd; dat ga ik straks op de wal eens bekijken.
Maar ik vrees dat de bekende Volvokwaal meer aan de orde is. Heeft iemand van jullie ervaringen daarmee? Is het systeem door te spoelen om de eventuele aanslag te verwijderen? En waarmee dan?
De motor loopt op zich als een zonnetje dus een revisie overweeg ik niet echt. Het is ook maar de vraag of een revisie dit probleem oplost? In mijn 2800 zitten vrij dunne koperen leidingen; kan daar een oorzaak zitten? Gewapend rubber beter?

ik heb mijn md7a door de monteur vorige winter laten doorspoelen met zuur en hij heeft diverse openingen uitgeboord.
nu is er weer volop koelwater,
behalve onvoldoende koelwater zal de motor bij vervuilde koelkanalen onderin warmer worden als boven, wat normaal net andersom is.
succes
gert-jan

Hoi,
je kan daar best verdund mierenzuur voor gebruiken. 5%
Zo deden wij dat elk jaar.

Ik heb er een monteur naar laten kijken die ook de impeller vervangen heeft en naar het pomphuis heeft gekeken. Ik heb hem ook de (nog originele) afsluiter laten vervangen en daarbij kwam hij erachter dat de toegang vanaf de scheepshuid tot de afsluiter aardig vol met kleine kokkeltjes zat (ondanks de uiterst dunne sleuven in de huiddoorvoer dus). Nu geeft hij zonder meer veel meer water en koeling. Tip dus als je dat ook bij de hand hebt; op de wal even de afsluiter eraf en het kanaal inspecteren voordat je een hoop moeilijkere dingen gaat doen.