Knutselen met Teak

Beste mede Dufourvaarder,

In het kader van de verbeteringen aan mijn D32C ben ik aan de slag gegaan met dekdelen voor in de kuip en het zwemmersplateau.

Ik had nog twintig teak deklatten liggen voor mijn vorige boot en die zochten een bestemming.
Op de facebook pagina van Dufourvaarders stond een mooi item over teak in de kuip en het zwemmersplateau.
Dat gaf inspiratie voor de bestemming van de deklatten.

Ik heb de benodigde maten van de boot opgenomen en aluminium basisplaten van 1 mm dik gezaagd.
Daarmee kan ik thuis de panelen helemaal klaar maken en in het voorjaar op de boot lijmen.

Met een CAD pakket (SolidWorks) de verdeling van de latten en maten/hoeken van de te zagen latten bepaald.
Volgende stap is zagen, een hele klus, er zit nogal wat zaagwerk in de panelen.

Vandaag even met de kleine delen een proefpassing bij de boot gedaan, en het past.

Deze week de naden in rubberen met SikaFlex, daarna de grote schuurklus en wachten op goed weer om de dekdelen op de boot te lijmen.

Volgende klusje is de houten opstapjes vervangen door nieuwe, dus nu op jacht naar teakhout.

Al met al een leuke klus die een toch al mooie boot weer een stukje mooier en completer maakt.
Echt een aanrader om te doen.

Groet,
Rob.


20180204_160938.jpg
20180204_160719.jpg

Knap werk, respect! :sunglasses: Ben benieuwd naar het eindresultaat

Heel mooi. Complimenten hoor. Wel een vraag. Hoe verlijm je aluminium op polyester?

Thanks, ik kan niet wachten om de panelen op de boot te lijmen.

Vandaag heb ik de panelen geschuurd en ze zijn klaar om op de polyester te lijmen.
Misschien komende donderdag als mijn buiskap ingemeten wordt.
Hangt van de temperatuur af komende dagen.

Wat betreft het lijmen van aluminium op polyester.
De vlakken van de aluminium platen waar op de polyester gelijmd gaat worden heb ik met grof schuurpapier en een excentermachine grof geschuurd zodat er veel krassen zijn voor de hechting.
Heb ik trouwens ook gedaan voordat de teaklatten gelijmd zijn.
De polyester vlakken waar de panelen op gelijmd worden hebben allemaal het ruitvormige antislip profiel, dus daar zit oppervlakte genoeg.

De lijm waarmee ik ga werken wordt waarschijnlijk polymax High tack express voor de hechting.
Dit spul is temperatuur, UV en zeewaterbestendig en heeft een hoge aanvangshechtkracht.
Ik heb op mijn vorige boot goede ervaringen met deze kit opgedaan.

Aangezien de hele onderkant van de panelen uit aluminium plaat bestaat kan er van boven geen water onder komen.
Dan aan de omtrek een mooie fillet met sikaflex waarmee ik de naden ingerubberd heb.
Er kan dan een minimum aan water tussen de aluminium panelen en het polyester komen.

Lijkt me goed genoeg voorzien op deze manier.

Als de panelen definitief op de boot zitten post ik weer wat fotootjes.

Grtz.
Rob.

Dank voor de uitleg. Ik(we) zijn benieuwd.

Mooi gedaan, daar knapt de boot erg van op.
De inspiratie die je had opgedaan was mijn boot, leuk om te zien dat de Facebook pagina gezien wordt door de echte liefhebbers.
Misschien is het leuk als je ze ook even op de Facebook pagina zet.
En een foto van je boot zou ook leuk zijn.

Gr.Chris

@Chris:
Ben niet zo handig met facebook, misschien kun jij de fotootjes uploaden.

Weer even een statusupdate.

Vandaag was het mooi weer om weer eens flink aan de boot te werken.
Alle panelen zijn inmiddels al weer enkele weken gerubberd en geschuurd.
De opstapjes bij het zwemmersplateau heb ik nagemaakt uit een dosse gezaagde plank Teak.
Uit deze plank heb ik ook nog een opstapje voor op de boegpreekstoel gemaakt.

De opstapjes monteren is nog een hele klus.
Mijn aanpak was om eerst de plankjes goed pas te schuren.
De originele plankjes pasten niet erg netjes.
Er lag een dikke kitnaad tussen de plankjes en de romp.
Net zo lang geschuurd totdat er een kitnaadje van ong. 1 mm overbleef.
Daarna de plankjes met polymax high tack express goed vastlijmen.
Deze kit trek meteen goed aan en heeft na 4 uur al een hoge sterkte bereikt.
Dan de schroefgaatjes voorboren vanuit de bakskist en de achterhut.
Je kunt vanuit de bakskist wel erg moeilijk bij.
Eerst moet de webasto kachel verwijdert worden en mag je jezelf in een onmogelijk positie manouevreren.

De navigatielamp op de boeg hing aan het oude plankje, waarbij tijdens het op-/afstappen over de boeg de lamp als op-/afstap gebruikt werd en altijd scheef naar onderen hing…
Dus een nieuwe vorm uitgedokterd zodat de navigatielamp niet meer gebruikt wordt als op-/afstapje.

De panelen zijn vandaag na een grondige reiniging en droging van het lijmoppervlak op het antislip gelijmd.
Meteen een mooi fillet eromheen gemaakt met kit zodat er geen water onder het aluminium kan glippen.

Morgen gaan we de boot grondig wassen en met een beetje mazzel kan daarna het paneel in de kuip gelijmd worden.

Hieronder wat fotootjes van het resultaat so far.
20180310_150723.jpg
20180310_150709.jpg
20180310_150658.jpg