Klussenlijst

Zoals iedereen, heb ook ik inmiddels een lijst met klussen liggen. En die is nog groeiende :wink:
Ik zal jullie niet vermoeien met de hele lijst, maar ik heb een paar actiepunten waarbij ik wel input van ervaren Dufour-zeilers kan gebruiken.

Interieur

  1. Blusser monteren onderaan de trap. Lijkt me een handige plek. Hoe schroef je de houder vast? Is vrij dun plaatmateriaal voor schroeven en de achterkant is slecht bereikbaar door het isolatiemateriaal.

  2. Antislip op traptreden. Zijn glad en helaas niet “hol” zodat je onder helling snel grip verliest. Antislip plakstroken? (ben ook benieuwd naar ervaring met flexiteek of alternatieven)

Romp en dek
3. Relingnet monteren. Er varen vaak kinderen mee. Hoe maak je zo’n net aan de voetrail vast?

  1. Haakjes in ankerbak maken voor het handig opbergen van landvasten en stootwillen. Wellicht een plankje met currie-klemmen o.i.d.? Hoe te monteren tegen het schot?

  2. Gasveren in bakskisten monteren ter preventie van beknelde vingers. Iemand ervaring met een bepaald merk / type gasveer en leverancier?

Tuigage
6. Lazy jacks monteren. Is al e.e.a. over gepost op dit forum en die tips zijn bijzonder handig. Ook ik ga voor de oplossing met één lijn naar boven en een kikker op de giek. Er zitten gaten met busjes in mijn bovenste zalings, zo’n 20 cm van de mast, dus die lijken hiervoor gemaakt. Op welke afstanden plaats ik de ogen op de giek, uitaande van 4 lijntjes omhoog

  1. Werking fijntrim uitzoeken. Heeft iemand een fotootje?

Dank voor jullie input!
Groeten,
tOm.

Hallo Tom,

volgende feedback:

  1. 3M heeft een goede antislip folie, en je kunt bv een paar 10mm strips op de treden plakken. (ik heb zelf de 3M antislip naast het anker beslag geplakt voor meer grip bij het op/af stappen)

  2. Stabilus heeft een heel assortiment gasveren en bevestigings mat. waar je zeker wat kunt vinden (www.onkenhout.nl)

Groetjes.

Hoi T0m,

  1. Brandblusser heb ik onder de saloontafel, onder het bestekbakje geplaatst.
  2. Ik plaats flexiteek op de traptreden (binnenkort) die plakstripjes werken wel, maar met nat wordt de rest toch nog wel glad.
  3. Railingnet aan de onderkant span je een lijntje en die trek je heel strak, misschien halverwege een gaatje boren een daar een bevestiging maken.
  4. Ik heb in de ankerbak, rekjes van Ikea geplaatst, zie ergens op deze site (ong. 6 eur per rekje met haakjes)
  5. geen ervaring
  6. lazy-jacks 4 spruit tot op 2de zaling, halverwege de zaling geplaatst.

Veel plezier,
Ciao,

Halllo Tom,
Een relingnet heb ik nog wel liggen… met extra staaldraad erdoor zowel boven als beneden. Kan je buitenom langs de zeereling spannen en met een aantal tieraps aan de bovenste relingdraad vastzetten. Werkt prima en is redelijk eenvoudig aan te brengen en ook weer te verwijderen als je er (tijdelijk) vanaf wil (deed ik tbv wedstrijden). Je kan het hele setje wel van mij overnemen als je wilt. Stuur me dan even een berichtje met wat je er voor over hebt.
Brandblusser heb ik ook onder de tafel net als Hans en nog 1 in de SB bakskist.
Groet,
Menno

Misschien is de hatch spring / luik veer een handig ding voor de bakskist. Monteer er dan twee, dan zal door aanstoten van één veer niet het hele luik naar beneden vallen. Ik ken het gebruik voor het deksel van de koelking. Ik gebruik ze ook voor het deksel van de kaartenbak. 't Is maar een idee. Zie pdf.
luikveer.PDF (111 KB)

Hallo Tom,

Ik vertelde over de rekjes in de ankerbak. Ik bedoelde natuurlijk de stuurboord-bakkkist. Maar jij hebt 2 hutten achter, geloof ik, dus zal je geen diepe bakkist hebben.

Dat van die fijntrim, wat bedoel je daarmee? de grootschoot? hierbij 3 foto’s.
grootschoot 1.jpg
grootschoot 2.jpg
grootschoot 3.jpg

Als je nog meer wilt weten en vragen, ga je gang.

Ciao,

Hallo Hans en anderen,

Dank voor julie reacties. Haakjes gaan inderdaad in de ankerbak. Heb een plankje op maat gezaagd en Ikea haakjes gemonteerd. Staat nu in de jachtlak.
De blusser zit onder de tafel. Heel handige plek inderdaad!
Lazyjacks inmiddels ook gemonteerd
Het relingnet gaat er vanavond of dit weekend op.

Wat betreft dit fijntrim: dat ziet er goed uit! Bij mist er een essentieel onderdeel, namelijk de klem om aan het bestaande voetblok te monteren. Toch maar eens kijken of ik dit ook op deze manier kan realiseren.

Overigens is bij mij het bakboord navigatielicht (LED) uitgevallen. Lijkt aan een gammele verbinding te liggen, daar waar de bedrading de preekstoel verlaat.

Groeten,
tOm.

Hoi tOm,

Je navigatie verlichting zelf kan ook kapot zijn. Bij mij was dat het geval. De eerste serie van Hella was slecht (zeggen zij zelf). ik heb na navraag bij Hella zelfs een nieuw setje gekregen. Probeer even de draadjes los te maken en de lichten afzonderlijk te testen. Het zit waarschijnlijk in de lichten zelf. ergens op deze site heb ik het probleem ook beschreven.

Ciao,
Hans