Klemmend roer 30 Classic

Beste Dufourvaarders,
Ik heb een Dufour 30 Classic 2001. Zonder druk op het roer draait deze soepel, echter bij een beetje druk bij het zeilen begint hij te klemmen. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn en is deze op te lossen zonder de boot uit het water te halen. En nog belangrijker, kan het kwaad? We zitten vlak voor een vakantie en ik heb er niet heel veel last van… Alvast bedankt voor jullie reacties!

Peter

Bij ons gaat het roer op het droge vlotjes, en in het water wat stroever. Ik doe wel regelmatig vet aan de draaischijf helmstok/kunststof. Verder geen problemen mee.

Hoi,
Ik heb probleem met iets stroef lopend roer. Bij nader onderzoek bleek dat de kunststof schijf waarschijnlijk versleten is. Hierdoor drukt de begrenzer van het roer in de aluminiumring. Ik zie ook duidelijk dat er slijtage is in de aluminium ring.
Bij andere Dufour 30 (Almere haven) gezien dat erop een ook sprake was van slijtage en bij een dat er vervanging had plaats gevonden.
Wellicht speelt dit ook bij jullie?

Zelf ben ik opzoek naar een nieuwe kunststof ring. Heeft iemand idee waar en hoe dik?