Kleinere (werk of High aspect) Fok

Heeft er iemand ervaring met een kleinere fok, bijvoorbeeld een "werk"fok of een kleiner uitgevoerde high aspect fok? Deze zomer (2005) hebben we een fors aantal keer zowel met gereefd grootzeil en deels ingerolde fok moeten varen. Ik ben eigenlijk op zoek naar een stevigere, kleinere fok om bijvoorbeeld vanaf een stevige wind 4 a 5 bft mee te gaan varen zonder te reven (eventueel natuurlijk wel het grootzeil). Als de omstandigheden echt bar en boos worden (6 a 7) zal natuurlijk ook de fok nog een tandje kleiner moeten worden gerold. Ik zat zelf aan rond de 14m2 te denken. Hardop meedenken en ervaringen zijn graag welkom.

Xander,
ik heb zelf een 38 classic waarop ik een High Aspect vaar (gemaakt door de Vries) Het voordeel is dat je de fok over een groot bereik kan varen zonder te reven. Pas vanaf 6 Bft draai ik de fok iets weg. Hij behoudt dan nog steeds een vlak profiel. Ook bij minder wind, 3 Bft, voldoet hij prima. Qua snelheid heb ik dan nog steeds weinig voordeel bij een genua.
Kortom, zeker aan te raden een high aspect aan te schaffen.
Huib

Xander,
 
Op een vorig schip van ons (Comet 303) heb ii ook een high aspect fok gekocht. Deze fok kan je inderdaad lang laten staan, is makkelijk bij het overstag gaan, je kan er hoog mee aan de wind varen en makkelijk iets indraaien als het nodig is. Ik heb mijn zeil toen laten maken bij Kees van Vliet in Middelharnis. Perfect, het zeil wordt opgemeten op de boot indien nodig, en het staat uitstekend. Niet de goedkoopste, maar zeker niet de duurste. Prima prijs kwaliteit verhouding. Het zeilen zeker in de vakantie wordt een stuk makkelijker. Alleen bij licht weer heb je minder rendement, maar ach het is vakantie dus je hebt meer tijd. Als je in het voorjaar of najaar vaart is het zeker aan te bevelen, dan waait het meestal harder.
Succes met je zoektocht