Ik vind het niet prettig om bij hardere wind met een half opgerold voorzeil te varen en overweeg nu (voor erbij) een kleiner voorzeil aan te schaffen.
Heeft iemand een kleiner voorzeil en hoe bevalt dat?
Hoe kan het voorzeil het best gesneden zijn, voorlijk en onderlijk in verhouding kleiner (net als een half opgerold zeil) of is het beter het voorlijk gelijk te houden en een korter onderlijk te kiezen?
Hoi Hans,
Ik zou gaan voor ha-fok. Deze is makkelijk te bedienen, kan lang blijven staan en zijn redelijk goedkoop.
Ciao,
Hoi Hans,
Wij varen met een 32Classic, hebben een solent-fok gekocht bij v.d Werf te Made, een super zeil, hoog opgesneden, echt een aanrader,
je kan er altijd mee doorvaren, behalve met licht weer natuurlijk,
dan geeft een genua meer snelheid.
Groetjes
Hans
Hans,
Ik zou vd Werf in Made eens om raad vragen. Jij hebt al een HA-fok dus het zou iets in de geest van een werkfok moeten worden volgens mij. Een stormfok is ook een optie maar wellicht iets teveel van het goede. Hoe oud is trouwens jouw HA-fok want mijn ervaring met de D30 is dat je eigenlijk vrij lang kan doorvaren met de gehele fok en alleen het grootzeil maar hoeft te reven. Als een fok er echter al wat jaartjes op heeft zitten dan gaat de vorm er natuurlijk uit waardoor hij wind gaat vasthouden en dat is iets wat je met veel wind nu net niet wilt.
Gr Raymond
Beste Hans(en),
Het klopt wat Raymond schrijft, de D30 heeft al een ha-fok. Hebben jullie goede ervaringen met vd Werf in Made?
Beste Raymond,
Klinkt aannemelijk wat je schrijft, mijn D30 is van 1999. Wij hebben dit geweldige schip vorig jaar gekocht en het zou goed kunnen dat het zeil is uitgewaaid. Als jullie goede ervaringen hebben met vd Werf in Made is het misschien verstandig dat ik eens met hen ga praten. Heb ik het goed gezien dat de Bon Vivant afgelopen zaterdag overnacht heeft bij Helius in Hellevoetsluis? De Griddel heeft daar ook overnacht, in een box niet zo ver van het kopsteiger waar jij lag. Je schip ziet er fantastisch uit!
Groet van weer een Hans
Hans,
Inmiddels heb ik een hele zeilgarderobe van Wessel vd Werf. Heel goede kwaliteit voor een redelijke prijs! Een wereld van verschil met de standaard zeilen van Elvstrom. Ik als jou was zou ik zeker een keer gaan informeren.
Groet, Menno
Hans-en, Menno etc,
Kijk ook eens bij Sailselect (www.sailselect.nl), de m2 prijs is aanzienlijk lager en het is goede kwaliteit. Mijn HA-fok, die ik gisteren heb gehaald en 's avond gelijk heb uitgeprobeerd staat super strak, is zeer goed afgewerkt en heeft 3 latten in het achterlijk, mijn zeilnummer, 9 banen, diepte strepen en een witte suncover (wel meerprijs), met leer afgewerkte schootoog etc. allemaal inbegrepen in de prijs. ongeveer 26 m2 voor Eur1465. Ik heb High performance /offshore dacron genomen, vanwege de levensduur het altijd laten zitten op de voorstag en veel makkelijker opvouwen e.d. Vanwege de performance en de zware kwaliteit blijft de vorm ook zeer goed. Laminaat gaat 5 jaar mee, is duurder en Dacron zeker 10 jaar en is goedkoper!? En de zeilprestaties, zal de schipper met zijn tactiek, de trim van de zeilen niet veel belangrijker zijn? Zal het 0,1 knoop schelen, ik betwijfel het? En wij als toervaarders…
Ciao,
Trouwens, Jeroen Koninkx (directeur sailselect) is met zijn zeilschip Jip, een optima 101 met sailselect zeilen uiteraard, 2de geworden in het rondje Noord Holland!?
En Menno met Maatskip 11de in de zelfde klasse. Ligt dat nou aan de zeilen of aan…
Ciao,
Oh, ja en Wessel heeft met zijn dufour 34 P, niet eens het rondje Tiendgemeente afgelopen weekend uitgevaren. Terwijl een kennis met een Kalik 33 dat wel heeft gedaan!! Lag dat nou aan de zeilen?
Ciao,
Oh ja en Menno wordt gesponsord door de Zeilmakerij, objectief?
Hans- en,
Ik heb zeer goede ervaringen met van der Werf, zowel met zeilen als met buiskappen en huiken. Op mijn D34 heb ik een HA van van der Werf, een High Performance Crosscut. Het zeil is ontzettend mooi en goed gesneden en kostte 1107 euris.
Hans (Griddel),
Ik lag inderdaad afgelopen zaterdagnacht aan de kopsteiger bij Helius, was een roerig nachtje zo op de wind. Bedankt dat je onze boot er fantastisch uit vind zien. Wij zijn er zelf ook erg content mee. Jammer dat we niet even een praatje hebben kunnen maken.
Als ik jou was dan zou ik eens met die HA fok onder je arm naar vd Werf gaan. Zij kunnen gauw genoeg zien of het zeil is uitgezeild.
Gr Raymond
Hans,
Kom een keer kijken naar mijn zeiltjes, dan mag jij een objectief oordeel vellen . Verder heeft jouw zeilmaker zijn slag in de Ronde NH geslagen in het laatste traject met weinig wind (heel goed overigens, ik weet ook uit eigen ervaring dat oude Dehlers het goed doen met weinig wind). Helaas ligt daar juist de zwakte van de 34P (te weinig zeil
, tijd voor een PP mastje…). Als je de uitslagen van de eerste 2 trajecten ziet heeft hij bar weinig in te brengen
.
Groet, Menno
Wanneer je zeilen wil van rolly tasker
Mijn advies is bestel ze rechtstreeks in Thailand en betaal minder dan de helft van de prijs van sailselect.
een ticket is er al vanaf 450 euro.
Ook ik kan Van der Werf (Wessel) aanbevelen. Hij heeft inmiddels 2 buiskappen geleverd voor onze 32 Classic en de 365 GL, alsook een gennaker en een rolfokhoes. Na het seizoen geeft hij korting.
Hallo allemaal,
Even los van de discussie over welk type zeil, varen jullie wel eens met een dubbel rif? Mijn ervaring is dat je dan makkelijk met 6-7 Bf kan varen met een volledig uitgerolde fok. Daarboven gaat trouwens de lol er wel een beetje af en kan je altijd nog de fok een flink stuk oprollen. Ik heb het idee als je hem minstens half oprolt dat hij dan nog redelijk staat, beter dan een klein stukje inrollen.
Peter
Hoi Peter,
Jouw voorstel met een dubbel rif en een geheel uitgerold fok heb ik nog niet uitgeprobeerd. Verstoor je de balans tussen groot en voorzeil niet te veel? Het lijkt me dat dit bij ruimere koersen moet kunnen maar als je scherper wilt kom je dan niet in de problemen?
Groet, Hans
Peter,
Ik heb ook goede ervaringen met 1 rif in het grootzeil en volledige genua 3 (de standaard zeilen). De balans blijft dan ook goed. Dit was overigens met onze vorige zeilboot, de 36 Classic. Op deze manier kon ik de boot tot in 6 bft, nog steeds blijven varen, wel stevig en met een goede bemanning, dus niet met een familie bemanning-boot.
Hallo Hans en Hans,
Toen ik mijn boot ging ophalen (Zeeland Yachting) en een proefvaart ging maken leerde ik van Rob de Groot dat je zo lang mogelijk de fok moet laten staan. Dus eerst 1e rif, dan 2e rif en dan pas gaan oprollen. Ik had meestal de neiging om na het eerste rif (dat trek ik er vanuit de kuip in) de fok op te gaan rollen. Voor een 2e rif moet ik het dek op. Dan blijf je nog regelmatig uit je roer lopen of je moet je grootzeil vieren. Op dat moment mis ik een overloop.
Laatst met een avondwedstrijd die vanwege te veel wind niet doorging, bij onze vereniging doet alles mee van Laser tot en met kajuit, heb ik het tweede rif gezet en de fok vol laten staan. Dat zeilde een stuk rustiger. Waarschijnlijk wordt de boot door meer voorzeil wat leigieriger en loopt niet meer uit zijn roer. Ik heb dit getest op de Westeinder, mijn ervaring is dat met IJsselmeergolven dit niet zoveel verschil maakt. De golven houden je dan ook een stukje overeind.
Ook het scherp varen gaat nog steeds goed, wellicht nog beter dan met een halve fok. Immers, zonder fok kom je niet goed aan de wind. Ik ga er van uit (nog niet getest en dat wil ik eigenlijk zo houden) dat je boven 7 Bf de fox in een keer tot de helft oprolt. Als je dat probeert met zo min mogelijk spanning erop, blijft deze aardig staan. Zo zou je het moeten uithouden tot en met 8 Bf en golven van vier meter hoogte, de specificaties van onze DF30. (CEE norm B)
Groetjes,
Peter
Hoi Hans,
Ik denk dat ik niet duidelijk genoeg geweest ben. Met een enkel rif en volledig fok heb ik meerdere keren gevaren. De balans is dan zeker goed. Bij een ruime windkracht 5, scherp varend loopt de 30C zo regelmatig uit het roer dat je wel verplicht wordt ook het fok te verkleinen. Bij de optie van Peter om het fok geheel te laten staan en in dubbel rif in het grootzeil vroeg ik mij af of dan de balans niet te veel verstoord word.
Gelukkig vind mijn familie bemanning-boot het onder een beetje helling varen zoals op jouw foto (met heel veel land in zicht) niet bezwaarlijk.
Groet, Hans
Hoi Peter,
Je was me even voor met de mail aan Hans. Bedankt voor je duidelijke uitleg, ik ga het zeker proberen.
Groet, Hans