kleine gelcoat reparaties

[size=12] [/size]

Je hebt allemaal wel eens een krasje of een deukje in het vrijboord, de kuip of de opbouw. Ik heb een zgn "gelcoat repairkit" gekocht. Nu nog een beetje koud, maar zodra het weer een beetje warmer wordt...........
Wie heeft ervaring met dit soort kleine reparaties, voorbereiding, enz, en na de reparatie polijsten?! Ik hoor het graag. Martin

Vorig jaar heb ik ook redelijk wat plekjes bijgewerkt.
Als het om een klein plekje gaat werkt het goed als je het plekje met gepigmenteerde gelcoat plamuur opvult en er strak een plakbandje overheen plakt. Als je die na uitharding verwijderd hoef je meestal niets meer te doen. Doorgaans meteen strak passend en glimmend. Als je plak over houdt kan je dat met een beetje acceton verwijderen.
Heel ondiepe krassen kan je beter eerst wat dieper maken. Gelcoat wil niet altijd uitharden als je het smeert dan wel te dun aanbrengt.
Goed ontvetten.
 

Hoi Eric, dat klinkt niet te moeilijk, maar misschien bij jij wel hadiger als ik in die dingen.
Ik moet ook 8 “door en door” gaatjes (ca  6a7mm) dicht maken, waar overbodig beslag vastgeschroefd zat en ik heb verwijderd. Heb je daar ook een tip voor?

Op mijn manier. Maar wellicht dat het veel beter kan. Ik had schroefgaatjes van pak em beet 3 a 4 mm breed of zo, en zo’n 5 cm diep incl versteviging.
Ik heb ook hier weer een stukje tape gebruikt aan de onderzijde, en ik heb Epoxy plamuur gebruikt en dat er met een spuitje in geperst terwijl ik dat spuitj langzaam naar boven terughaalde. Zelf heb ik vrij dunne plamuur gebruikt van Epifane dat is net nog te “spuiten” met wat kracht. Je hoeft niet bang te zijn dat dit er als een soort plug uitvalt. Het plakt namelijk als de beste. Let wel op dat evt kit weg is.
Als je gaat smeren krijg je bijna zeker een luchtbelletje.
Ik heb zelf nog een oude gasdoorvoer te dichten in normaal laminaat. Ik ga dat doen met glasmat en wat hars. Als je daar plamuur in smeert valt het er wel als een prop weer uit vrees ik.