klapschroef

Goedemiddag,
Ik overweeg om een klapschroef aan te schaffen. Er zit nu een 3 blads vaste schroef onder, maar kom erachter dat ik teveel snelheid en misschien ook wel hoogte tekort kom tijdens wedstrijdjes.
Wie heeft hier nog meer ervaring mee?
Ik heb hier en daar al wat info ingewonnen wat me dat gaat kosten, en daar wordt ik niet echt vrolijk van.
Een simpele 2-blads klapschroef heeft bijna geen remmende werking als je op de motor vaart en plots achteruit moet, maar is wel het goedkoopste.
Een vaanstandschroef wordt daarom ook aangeraden, maar die zijn niet te betalen.
Ik twijfel daarom enorm of ik wel zoveel geld over heb voor een beetje snelheid meer!!
Groeten,
Frank
 
 
 
 

Dag Frank, niet zo somber! Ik heb een tweeblads klapschroef op onze Alliance gezet, en het scheelt echt, vooral bij licht weer. Ik ben over de remmende werking van onze klapschroef bij achteruitvaren niet ontevreden. Wat voor klapschroef? Ik had contact met iemand van van Allpa, en die voeren de schroeven van het merk Helice Radice, en dat is de fabrikant die aan Volvo levert, zo vertelde men mij. Hij heeft het voor mij precies nagerekend en wij moesten eentje hebben van 14 inch diameter en 11 inch spoed, en linksdraaiend. De prijs viel in vergelijking met de Volvo erg goedkoop uit. Hij zit er nu voor het vijfde seizoen onder, ik ben er tevreden over. Ik haal volgas uit mijn hoofd net of bijna 7 knoop, is voor mij ruim voldoende.Ik zou eens vragen bij een Allpa dealer.
Succes, Jan Willem

Hallo Frank,
Op het D34 deel van dit forum is het onderwerp ‘schroeven’ al vrij uitgebreid aan de orde geweest. Zie:
dufourvaarders.nl/forum_posts.asp?TID=166
Wellicht helpt dit je bij je beslissing.
Succes!
Frank
D34 # 113

Frank,
Ook in Zeilen heeft eens een artikel gestaan over vaste schroef, klapschroef e.d. Vraag eens na bij de redactie, weten ze zo te vinden, denk ik.
Ik zou voorzichtig zijn met de Elice Radice klapschroeven. Ik heb zeer slechte ervaringen met die schroef (zeer zware corrosie aan mijn saildrive). Deze schroef is namelijk niet geisoleerd tov de schroefas. Die van Volvo Penta wel en bij calamiteiten kan je dan niet meer terecht bij Volvo Penta. Dus even opletten.
Jan Wilem, heb jij je saildrive extra beschremd?
Ciao,

Dag Hans, ik heb geen last van corrosie aan de saildrive. Nooit opgevallen. Eigenlijk vind ik het een vreemd verhaal, al die schroeven zijn van brons. Heb je nagegaan hoe dat kan dat dat bij jou wel gebeurde. Kan ook zijn dat de anode geen goed contact maakte, en dan is het aluminium het minst edele metaal, en wordt dat dus aangetast. Nogmaals ik heb geen twijfels over mijn klapschroef. Het is een artikel dat door veel fabrikanten van globaal vergelijkbaar materiaal wordt gemaakt. Voor wat betreft de garantie: mijn saildrive is aan zijn negende seizoen begonnen. Over eventuele garantieaanspraken maak ik me geen enkele illusie in deze tijden.
Jan Willem

Heren,
Bedankt voor de informatie. Ik heb op het forum van de D34 alles gelezen. Ik denk dat ik bij onze plaatselijke Yachtservice een 2 blads klapschroef van Volvo laat monteren. Gisteravond weer een wedstrijdje gevaren bij windje 2-3. Je komt dan net dat beetje tekort om bij te blijven. Wellicht dat het met klapschroef beter gaat…Dat kan ik jullie over 3 weken mededelen, want eerst ga ik 2 weken naar de turkse zon.
Groeten,
Frank
 
 

Jan Wilem,
Nadat wij de schroef er af hadden gehaald en doorgemeten hadden, bleek de buitenmantel en de binnenmantel met elkaar verbonden te zijn. Bij een VP schroef is dat niet. Mogelijk dat ik een foutieve schroef (maandagochtend schroef) had, waardoor het kwam.
Frank,
Als je wedstrijdjes vaart, wordt een klapschroef in je handicap verrekend, dus je gaat wel sneller, maar uiteindelijk…
prettige vakantie,

Hallo allemaal,
Het heeft ff geduurd, maar de klapschroef zit er dan eindelijk onder. Het is een 2 blads Flex-o-Fold geworden. Wat me gelijk opviel, was dat het irritante geluidje wat mijn moter maakte rond de 2000 toeren weg was. Hier schijnen meer mensen last van te hebben, komt dus waarschijnlijk van een beetje onbalans in je schroef. Varend op de motor kan je de helmstok nu los laten zonder dat de koers veranderd. Dat hoefde ik met mijn oude vaste schroef echt niet te proberen. De remwerking viel mij ook reuze mee.
Zeilen ging ook fantastisch. Stond gisteravond ongeveer windje 4, aflandig, dus mooi vlak water. Op de GPS was de snelheid voortdurend  tussen de 6,3 en de 6,7. Zal mij benieuwen als de donderdagavondcompetitie in augustus weer van start gaat, dan kan ik precies zien hoeveel tijd/snelheidwinst je boekt met een klapschroef.
Groeten,
Frank

Frank,
Lekker h? zo’n klapschroef. Alleen je moet het wel opgeven bij de wedstrijdjes en dan krijg je een flinke correctie. Je komt wel eerder binnen, maar na de correctie…?
Ciao en succes,

Hallo Frank jou boot is dat een D30 of een D34 wat voor grote heeft jou schroef. en hoe kom je aan alle gegevens om een schroef berekening te laten maken
Groeten Roelof

 
Roelof,
Ik heb een D30 uit ?98. Ik heb mijn schroef gewoon bij de plaatselijke yachtservice besteld, zij hebben de schroef ook gemonteerd. Het type schroef of de diameter hangt af van type motor, waterverplaatsing en type saildrive. Ik heb daar geen verstand van, dus heb ik het laten doen. Ik wilde geen vaanstandschroef omdat ik die veel te duur vond(?2300), dus adviseerde zij mij een flex-o-fold 2 blads klapschroef. Dat ding kost ?1130,50. Inclusief montage en vervangen van de anode was ik ? 1207 kwijt. Ik heb er absoluut geen spijt van. Met wedstrijdjes kon ik de rest van het veld niet bijhouden, nu vaar ik voor in het veld mee. Ik kwam meestal tussen de 7 en 9 minuten later binnen dan een Dehler 31 met klapschroef. Nu heb ik 2 wedstrijdjes gevaren met mijn nieuwe schroef, en nu is het andersom. Hij komt nu 7-9 minuten achter mij binnen. Scheelt dus pakweg 15 minuten op 2 uur zeilen. Mijn handicap is wel zwaarder geworden, maar dat weegt niet op tegen het voordeel wat je er van hebt. Kijk een op deze site voor info over de flex-o-fold.www.volvopenta.nl kan je ook de propellorgids bekijken.
Suc6
Frank