Kielsoort Dufour 2800

Wij zijn op zoek naar een Dufour 2800, meestal zijn deze uitgerust met een 1.50 mtr. kiel, echter we komen ze ook wel met een 1.20 mtr. kiel (met mooie vorm) tegen, kan iemand ons de ervaringen en voor-en nadelen van deze kielsoorten uitleggen ?
En kan iemand een tip geven waar eventueel een mooie 2800 in de verkoop ligt ?

hallo,
sinds twee jaar zijn wij trotse eigenaren van een 2800 (genaamd SIMETRIS) met een 1.50 kiel. Je kunt er wat minder uitgebreid Friesland en de randmeren op (alhoewel het gooimeer op delen 30 mtr diep is.) De zeileigenschappen van de boot zijn goed. Hij ligt niet te snel op ??n oor en de spanning op het roer valt erg mee. Door de diepe kiel vaart hij behoorlijk hoog aan de wind. Wat mij betreft zeker een aanrader als je grotendeels op groter water zit.
 
succes met je zoektocht,
 
gr. Marty
 
 

Beste M,
Zelf zeil ik op de Haringvliet en daar is 1,5 mtr natuurlijk prima geschikt. Kan alleen maar beamen dat met deze kiel je heel veel zeilplezier hebt. De boot zeilt niet alleen hoog aan de wind (voor een sloep), maar ook bijzonder gemakkelijk en goed uitgetrimd. Ik zeil alleen, dus dat is belangrijk. Mijn idee is dat de 1,2 versie slechter in de verkoop ligt. Ik heb veel boten bekeken, voor ik mijn keus maakte en zelf eigenlijk nooit getwijfeld aan de 1,5 mtr/13 pk versie.
Noordschans organiseert een najaarsshow elk jaar, daar liggen altijd vele dufours 2800 te koop. Overigens misschien zijn jullie daar al geweest. Hoewel mijn schip nog maar twee jaar mijn eigendom is, bevalt het zo goed, dat ik op zoek ben naar een groter exemplaar (30). Dus als je interesse hebt (veel vernieuwd) laat het maar weten. de boot gaat volgende week weer de wal op.
groet,
Scirocco
 

Hoi,
Als je de keus hebt, zou ik altijd de diepe versie nemen. Zeker op wat groter water, heb je daar meer plezier. Over het algemeen zijn deze jachten bij verkoop ook couranter. Maar dat is vor latere zorg.
Suces met jullie keuze.
Ciao,

Ik heb ook een Dufour 2800 1.20 m diep . ( ligt te koop overigens) . Wij hebben destijds speciaal gekozen voor dit ondiepe type. Het is heerlijk om in ondiep water te vertoeven, op alle meren kunnen komen. Maar ook in Friesland doorsteken over een ondiepe vaart. Hoe vaak wij al anker-plekken hebben gevonden op ondiep water. Plekken waar schepen van dit formaat niet kunnen komen. Je ligt dan dus meestal alleen, heerlijk!. Op het IJsselmeer gezeild met windkracht 6 niets aan de hand. Uiteindelijk is ie net zo zwaar als de 1.50 diepe schepen. Ik heb wel het gevoel bij scherp aan de wind dat ie meer wegloopt als een diep schip. Dus met zielen houd ik daar rekening mee. ook bij lichte wind loop het schip goed. Ook bij het manouvreren voor sluizen en bruggen, ben ik nooit weggewaaid.
Ik heb absoluut geen spijt van onze (ondiepe) keus. Nog mooier lijkt me een kiel die in diepte verstelbaar is. Ik ben alleen bang voor allerlei mechanismes die stuk kunnen.

Jan Ouwehand :wink:

En, is er al een keuze gemaakt? Als er 1 kans is om je slag te slaan op de 2de hands botenmarkt, dan is het momenteel wel. Keuze zat, denk ik zo. Niet alleen Dufours.
Suces,