kielophanging

Vorig jaar op de kant constateerde ik een waterspoortje wat aan bakboord uit een gaatje in de kiel sijpelde. Dit jaar heb ik het ook aan stuurboord ontdekt. Vervolgens heb ik de bilge bekeken en daar stond een laagje water in. Dus waar het water vandaan komt is wel duidelijk. De vraag is alleen hoe komt het in de kiel terecht. Kan iemand mij vertellen hoe de kielophanging is opgebouwd, wat ik eventueel zou moet herstellen, of dat ik me nergens zorgen om hoef te maken. Zou het kunnen zijn dat er intern iets aan het rotten is waardoor ik opeens mijn kiel verlies?

Hoi,
 
Het is maar de vraag of er een relatie is. Ikzelf heb ook een klein scheurtje in het lamonaat van de kiel (ver onderaan) waar ook water uit loopt als hij net op de kant staat. Dit is al jaren zo. De bilge bij mij is droog. Je ziet dit euvel bij meer boten met een ingelamineerde kiel.
 

Marien,
Is de conclusie niet te snel getrokken dat het water vanuit je bilge komt, misschien zijn het twee afzonderlijke gevallen, en is er dus eigenlijk niet zoveel loos. Althans geen openwaterverbinding tussen binnen en buiten. Ben wel erg benieuwd. Succes

hallo marien.
het water in de bilge kan verschillende oorzaken hebben ,lekkage via de schroefas , via de ramen , via de doorvoeren van de mast , via de bakskist enz.al het water wat in de boot terecht komt loopt onder de vloer door en komt in de bilge samen .succes met zoeken ron