Kielophanging Dufour 3800

Dag allemaal,
Ik vaar sinds augustus 2011 met mijn Dufour 3800 en ben er nog steeds erg blij mee. Het enige waar ik niet goed raad mee weet is het “roestige randje” rondom de flens van de kiel. Mijn doel is niet om een lange discussie te starten maar ik ben gewoon benieuwd of er 3800 vaarders zijn die ervaring hebben met “kielproblemen” of de kiel er wel eens onderuit hebben laten halen en zodoende weten of ik me druk zou moeten maken over de staat van de kielbouten. Iemand?
Groet, Casper.

Dag Casper,
Hoewel ik geen Dufour 3800 ken, denk ik je wel te kunnen antwoorden.
Zelf heb ik een Arpège gehad, ik ga er van uit dat de kielophanging hetzelfde is: de bouten zitten bovenin de kiel en de moeren aan de binnenzijde van de romp.
Ik had dat probleem ook. Het oogt niet zo mooi als je schip op het droge staat, maar het kan absoluut geen kwaad. Roest zal de romp niet aantasten.
Omdat ik destijds mijn Arpège helemaal op wilde kalefateren heb ik de roestige plekken helemaal kaal gehaald, verzinkt (spuitbus), daarna gemenied (op zink hecht niets of niet veel), en daarna met een goede kwaliteit (“ook voor onderwater”) plamuur alles weer keurig glad gemaakt. Vervolgens epoxy en coating (en daarna antifouling, natuurlijk).
Een heel gedoe!
Als je je schip, ook als het op het droge staat, om door een ringetje te halen wilt hebben - doen. Maar voor de veiligheid is het echt niet nodig.
Met vriendelijke groet,
Huib

Dag Huib,
Een beetje late reactie van mij maar ik wil je toch nog hartelijk danken voor je duidelijke en uitgebreide reactie. Klinkt in ieder geval gedeeltelijk geruststellend. Ik ben met je eens dat roest op zichzelf het polyester niet zal aantasten. Waar ik me meer zorgen om maak is de druk die roest kan uitoefenen tussen de flens van de kiel en de bodem. En of het water dat mogelijk tussen flens en bodem kan komen de bouten aangetast kan hebben. Ik heb begrepen dat je ze door kan laten meten met ultrasoon apparatuur als de bouten aan de bovenkant schoon en vlak zijn. Daarvoor zou ik alleen de moppen polyester die er overheen gegoten zijn weg hoeven slijpen. Dat is te doen natuurlijk al blijft de vraag of het nodig is.
Groet, Casper.