Kielconstructie

Hallo Mensen,

Als ik de boot in de kraan hang kan ik de kiel misschien wel een cm links en rechts bewegen, echter ik krijg niet de indruk dat het speling betreft, dus de bouten zouden vast moeten zitten. Als ik de boot op volledig op de kiel wil zetten, zie ik de kiel wel in de romp drukken, en ben maar niet doorgegaan, alhoewel volgens de documentatie droogvallen geen probleem zou moeten opleveren, mits goed aangelijnd aan de steiger en weinig in de boot gelopen wordt.
Enig speurwerk op internet, zou beschrijven dat het essentiële flexibiliteit betreft, wat niet buigt barst. Dynamische krachten nemen erdoor behoorlijk af, maar als ik de zee op zou gaan en de hele dag mogelijk zonder zeil door elkaar geschut zou worden… In het boek Zwaarweer zeilen van Adlard Coles, zie ik dat in een race met een storm bij een boot (niet een dufour maar een racer) de kiel afbrak… Zwemmen of op de bodem van de boot zitten… In het boek wordt voor vermoeiing van kielconstructies gewaarschuwd.

Wat is uw ervaring ermee?

Stel dat het goed is, ben ik van plan om met de small ships race van de toerzeilers.nl mee te doen. Misschien dat Dufour daar nog beter te vertegenwoordigen is… Wie o wie?

Ik wil er absoluut van verzekerd zijn dat alles in orde is… Naar de kant zwemmen duurt zo lang… Alhoewel we in een grote groep boten gaan.

met vriendelijke groet,
Pieter van de Rijdt

Met mijn dufour 24 uit 1977 heb ik het zelfde probleem dat de kiel bewogen kan worden.
Als de kiet bewogen wordt blijkt ook een scheur te zitten waar de kiel aanhecht aan de romp, waardoor er zeer weinig water naar de bouten lekt. Binnen droogt het bij een scheurtje in het polyester bij de bouten waardoor er een roestvlek op het polyester achterblijft.

Heeft iemand ervaring met dit probleem of een tekening van de constructie?