kiel wijkt achter

Ik heb vorig jaar een dufour 32 classic gekocht en bij de keuring week de kiel de laatste 20 to 25 cm van de romp (achterkant) .
Volgens de keurder ligt dit aan (vorm van) de kiel (small deel waar geen kielbouten naar boven kunnen). Hij heeft ook nog een test gedaan en de boot op de kiel gezet en gekeken of de kielbouten meegaven oid. dat bleek niet het geval en alles was zo dicht als wat. boot is ook droog en we hebben echt ook ellendig zeilweer gehad…
Hij zegt dat ook sommige zelfs nieuwe Dehlers hier last van hebben vanwege vorm kiel

Nu ben ik voor het eerst er uit bij mn huidige haven en de havenmeester en tevens technisch botenman en andere botenlifters hadden dit nog nooit gezien.

Is dit een specifiek Dufour 32 classic verhaal? Wat is jullie ervaring?
Groet en dank,
Heerlijk bootje overigens!!

Foto?

Ik heb hetzelfde met mijn kiel, dit wordt veroorzaakt doordat de kiel aan de bovenkant niet goed gegoten is.
Het kan geen kwaad, ik heb mijn kiel er weleens onderuit gehad omdat ik lekkage had maar dat had niets met de achterkant te maken.
Na het opnieuw kitten en demonteren is alles weer droog, ik heb wel gelijk de plaatjes onder de bouten vervangen door een veel zwaardere RVS plaat over alle bouten. deze plaat heb ik gemonteerd met epoxy om zo een geheel stijve bevestiging te krijgen. Ook de spleet aan de achterkant heb ik toen gelijk opgevuld met epoxy.

Larry kun je aangeven of je een loden of gietijzeren kiel hebt. Ook ben ik benieuwd naar de diepgang en bouwjaar van jouw boot. Er zijn namelijk diepe en ondiepe kielen op de markt gebracht. Kun je aangeven hoeveel de kiel los komt vd romp en heb je er bijvoorbeeld een foto van.
Zelf heb ik een loden kiel met een diepgang van 1,7 meter. Als de boot op de winterbok c.q. kiel wordt geplaatst dan is het van belang dat het stophout aan de achterzijde van de bulbkiel niet dikker is dan aan de voorzijde vd kiel. Anders drukt de achterzijde vd kiel enigszins in de romp. Dit wordt o.a. veroorzaakt omdat de boot aan de achterzijde vrij zwaar is.

Ik ben benieuwd naar je reactie
Eddy