zijn er ervaringen met reparatie kiel?
Mijn kiel heeft een gerepareerde plaats en
verdiend opnieuw gelamineerd te worden.
Graag een stappenplannetje en te gebruiken
materialen.
dank.
Onlangs bezocht ik een jachtservicebedrijf dat mij het volgende adviseerde. De kiel van onze 2800 is ook ingelamineerd, maar het laminaat vertoont scheuren e.d. waardoor de gietijzeren kiel bloot komt. Wat zij daaraan doen is het volgende. Zij verwijderen al het laminaat dat op de kiel zit, zandstralen de kiel, maken hem schoon, brengen een grondlaag en een afwerklaag aan. Uiteraard laten zij het onderwaterschip netjes aansluiten op de kiel. Als laatste kan er dan weer antifouling op. Je eindigt dus met een blote maar goed beschermde kiel, die geen schade meer kan veroorzaken aan het onderwaterschip door inwatering op plek waar de kiel overgaat in de romp. En tegenwoordig zie je ook bijna geen ingelamineerde kielen meer, dus zo gek is de oplossing niet.
dank. Na bestudering denk ik dat het grootste probleem de overgang is van laminaat naar de kiel.
dank
Als je de kiel kaal haalt is het wel verstadg om een 2 componeten epoxy er op te zetten. Bijvoorbeeld VCTAR of soortgelijke producten. Beschermd prima tegen roesten e.d.
Succes,