Keuring nieuw schip

Hallo Dufourvaarders,

Binnenkort krijg ik mijn nieuwe schip opgeleverd en ik vraag me af of het mogelijk en verstandig is om deze te laten keuren. Bij een nieuwe huis kun je bijvoorbeeld een opleverkeuring laten doen. Heeft iemand daar ervaring mee bij de aankoop van een nieuwe boot?

En kennen jullie misschien goede experts in de regio zuid-holland/Zeeland?

Groeten,
Ewald

UIteraard kan je een expert inhuren. Wat je ook kan doen is een checklist van de ANWB-Waterkampioen zelf gebruiken. Daar staan heel veel punten van aandacht op, die je zelf kan na lopen.

Dus bij de waterkampioen.nl kan je deze lijst volgens mij zo aanvragen. MISSCHIEN HEEFT IEMAND VAN HET FORUM, WEL ZO’N LIJST.

Ciao,

Hans

Ewald,

Zoals Hans ook al aangeeft is een expert inhuren altijd mogelijk. Ik heb destijds gekozen om dit bij de oplevering van ons nieuwe schip niet te doen. De dealer trok ruim voldoende tijd uit om het schip op te leveren en aan de hand van een check list werd alles nagelopen. Ondertussen werd nog van alles verteld en werden hier en daar wat nog tips gegeven.
Belangrijker nog dan het wel of niet inschakelen van een expert is denk ik hoe om te gaan met eventuele onvolkomenheden en/of gebreken. Wij constatereerden bij de oplevering een paar kleine puntjes die ik vervolgens zwart op wit heb laten zetten en waarvan zowel wij als de dealer een afschrift van hadden. In goed overleg zijn in de weken daarna deze zaken correct opgelost.
Succes.

Gr Raymond

Ewald,

Zoals Raymond het beschrijft is het met de oplevering van onze nieuwe boot ook gegaan. Zet eventuele tekortkomingen op papier en spreek af binnen welk tijdsbestek deze moeten worden verholpen.

Hartelijk dank voor de tips. Ik heb De Waterkampioen gebeld en daar ging niet meteen een belletje rinkelen, maar ze gaan even kijken of ze een checklist hebben. De importeur heeft ook eigen checklist en ruimt 2 uur in voor oplevering met proefvaart/uitleg etc.

Waar ik het meest bang voor ben zijn fouten in polyesther of kielophanging, maar het is ook maar de vraag of een expert dat er uit zou halen. Prijzen verschillen overigens enorm. Drie offertes gevraagd met prijzen van 450,550 en 1000 euro.

Groeten,
Ewald