keerring saildrive

beste forumleden
De olie in de saildrive van mijn Dufour 30 Classic is niet helemaal helder en donker meer, ik denk dat de keerringen
vervangen moeten worden. Mijn vraag is; is dit een werkje wat goed zelf te doen is, of heb ik speciaal gereedschap nodig en kan ik dit beter aan een vakman over laten? Wie heeft hier ervaring mee?
bij voorbaat dank voor je reactie

Hoi,

Bij ons vorige schip heeft Mulder motoren bij ons de keerring vervangen. De keerring die om de as van de schroef zit die uit de saildrive komt. Volgens mij is het best zelf te doen. Je kan volgens mij bij Volvo Penta zo’n ‘ge-explodeerde’ tekening downloaden waarop goed te zien is, waar e.e.a. zit.

bye,
Atie

dank voor je reactie :smiley:

Hoi,

Heeft Maripossa in zijn handleiding voor de 30 classic, niets geschreven over deze keerringen. Als je het gedaan hebt, neem dan foto’s, dan kan je de handleiding aanvullen. Hebben anderen er ook nog wat aan.

Succes

:bulb: Ik ben te rade gegaan bij een vriend, die reeds dertg jaar als scheepswerktuigbouwkundige aan scheepsmotoren sleutelt en die adviseerde mij het karwei door een vakman uit te laten voeren omdat je het goede gereedschap nodig hebt en kennis van zaken moet hebben en dat heb ik laten doen. Het werk duurde 1,5 uur en ik
moest 1 uur extra betalen voor het voorrijden (de boot stond niet op de kant daar waar de monteur werkt) De monteur vertelde mij dat slijtage van de keerringen normaal is na acht jaar (circa 500 uur ) varen.