Keerring in zeewaterpomp vervangen.

Beste Medezeiler,

Gisteren is mijn Dufour 32 Classic weer in het water gelegd.
Altijd weer een mooi moment, zeker met het zomerse weer dit weekend.

Nu zit ik met het volgende probleem.
Er zit een waterlek achter de zeewaterpomp.
Het betreft een MD2020B uit 1998.
Het lek komt niet van de aangesloten slangen, deze heb ik beide losgenomen en opnieuw aangesloten.
Daarom verdenk ik de keerring/O-ring tussen impelleras en het pomphuis.

Als ik de exploded view bekijk van Marinepartseurope.com dan lijkt het alsof de impelleras geschroefd is in een aandrijving in het motorblok. (zal wel kruk- of nokkenas zijn). Zie afbeelding in deze post.

Dit impliceert dat de impelleras dus met de uitsparing waarmee de impeller meegenomen wordt los te schroeven is en uitgenomen kan worden.

Dit geeft ruimte om de keerring (pos 10) en achterliggende O-ring (pos 9) eruit te peuteren en te vervangen waarna de as weer teruggeschroefd kan worden.

De exploded view laat wel een mogelijk probleem zien, afstandsbus (pos 13) en seegerring (pos 17) zouden daarmee wel vrij kunnen komen. Zijn deze onderdelen radiaal geborgd is de vraag, zo niet dan kunnen ze in het blok vallen. Ik vind de seegerring van pos 17 sowieso een vreemde constructie, immers in de impelleras zit geen groef gestoken (volgens de afbeelding) waarmee de seegerring zijn borgende functie uitvoert. Tenzij het een seegerring betreft die voor een groef in een gat bestemd is, echter de afbeelding geeft hierover geen uitsluitsel.

Mijn vraag is nu of iemand dit op bovenstaande manier al eens uitgevoerd heeft?
Ik hoop niet dat de zeewaterpomp van het blok gedemonteerd hoeft te worden. Een bijna onmogelijke taak omdat de bouten aan de achterkant van het pomphuis zitten en daar kun je met geen mogelijkheid bij.

Ik hoor graag jullie bevindingen en input om dit probleem te tackelen.

Bij voorbaat dank.
Groet,
Rob.

Nou Rob … dit moest ik eerst eens goed lezen. Beetje ingewikkeld geformuleerde vraag.

Je bedoelt dus dat er op de één of andere manier wat water lekt vanuit de impellerpomp. De impellerpomp zorgt voor het koelwater van de motor. Juist?

Je denkt dat het niet aan de aansluiting van de slangen ligt maar dat het water via de afdichting van het draaiende asje lekt. Dat zou wellicht een mogelijkheid kunnen zijn.

Maar is het niet waarschijnlijker dat het gewoon lekt via de afdichting van het dekseltje van de impellerpomp. Mijn ervaring is dat je, bij het vervangen van de impeller, deze afdichting er zelden netjes afkrijt. Het makkinkje is fliederdun en en deel blijft achter op het huis of het dekseltje. Wat ik dan ook altijd doe is het wee glad schuren van het dekseltje en het huis om dan vervolgens de nieuwe pakking er met gebruik van wat vet tussen te klemmen.

Misschien met wat vloeipapier kijken waar het water vanuit lekt.

En misschien heb je nog iets aan deze url:
verl900.wordpress.com/technical … ater-pump/

’t Is maar een idee. FF om te brainstormen

Hoi Piet,

Dank voor je antwoord.
De lekkage zit 100% in de keerring achter de impeller.
Ik heb vanavond de impeller uit het pomphuis verwijderd en hem eens goed bekeken.
Vorig jaar lekte er af en toe een druppeltje, dat gaf al aan dat de keerring niet helemaal lekker meer was.

Nadat de Dufour in oktober op de kant is gegaan, heb ik de impeller uit het pomphuis gehaald en het pomphuis verder open gelaten. Hierdoor is de keerring naar ik vermoed ingedroogd en dat heeft hem de nekslag gegeven.

Ik heb een poging gedaan om het pomphuis van het blok te schroeven, maar dat is me niet gelukt.
Het is mij onmogelijk gebleken om één van de vier bouten los te schroeven om de simpele reden dat er geen gereedschap overheen te krijgen was.

Ik heb daarom de keerring voorzichtig uit het pomphuis gewurmd. De metalen onderdelen waren allemaal zwaar verroest. Volgens mij is er geen originele keerring in geplaatst bij een vorige reparatie.
Het impellerasje en het pomphuis goed geïnspecteerd op inlopen, dat lijkt niet het geval te zijn.

Heb zojuist een nieuwe originele Volvo keerring besteld, die zal donderdag wel geleverd zijn en dan het spul weer terug inbouwen en kijken of de lekkage gerepareerd is.
Mocht dit niet het geval zijn, dan zal het pomphuis er compleet af moeten en staat er nog een stevige klus te wachten.

Ik houd je op de hoogte.

Grtz.
Rob.

Dag Rob,

Het is weer eens wat nieuws. Altijd verrassingen op een boot!
Maak je nog een fotootje … voor ons allemaal weer erg leerzaam. :smiley:

MVG

Piet

Bij mij een aantal Jaren zelfde problem gehad.
Heb de keering verwijdert en bij de firma Brammer welke alle soorten keeringen bijna op voorraad heeft nieuwe gekocht.
Zij adviseerde mij om de bestaande veertjes die in de keering zitten en zorgen voor de afdichting te vervangen voor roestvrij stalen veertjes.
Helaas heb je de originele veel te dure keeringen al van Volvo gekocht, hier zitten heel waarschijnlijk stalen veertjes in,
Tip vervang ze als nog voor RVS veertjes anders doet het euvel zich binnenkort weer voor.
Neem ook het oliekeeringetje mee je bent er nu toch in de buurt deze kun je met een beetje piel werk ook via het pomphuis uithalen.
Bij Brammer kosten de keeringen trouwens een slordige 3 euro pr stuk incl rvs veertje. :laughing:

Succes, Gr. Chris