Kanaal of Oostzee

Beste allemaal,

Zo aan het begin van jaar ben ik maar eens begonnen met plannen maken. En mijn plan voor 2009 is om in juli en augustus een lange tocht te gaan maken. Die periode ligt nog ver weg, maar het leek mij toch al verstandig vrij te vragen, als een van de belangrijkste voorwaarden om deze lang gekoesterde wens in vervulling te kunnen laten gaan. Afhankelijk van het weer zal die gaan naar bijvoorbeeld de Oostzee (is ons aangeraden), maar waarschijnlijk naar het Kanaal. Dit heeft dan het voordeel dat ik met vrouw en kinderen in Zeeland de zomervakantie heb, als onderdeel van de tocht. Alleen het idee geeft al voorpret, en natuurlijk alle aanleiding tot voorbereiding. Want het doel is toch om zonodig delen alleen te kunnen varen, als onderdeel van het avontuur, alhoewel niet per se gezellig. Voorlopig ben ik niet weg: boot ingevroren, giek (blok voor 3e rif) en hekstoelen (aanpassen tot ankerdragers) weggebracht, elektra verbeteren, gerepareerde dynamo terugplaatsen, enz. En dan te bedenken dat ik vorig jaar al in maart heb gezeild, en wel in de sneeuw, op weg naar de tuiger in Enkhuizen, en toen overigens andere zeilers tegenkwam, dat zit er voorlopig nog niet in. Als er anderen zijn die met hun D2800 vergelijkbare tochten hebben gezeild dan hoor ik graag over hun ervaringen.

Alvast bedankt,
Jan

Jan,

Ken je de serie Vaarwijzers van Hollandia? Ze hebben o.a. een Vaarwijzer voor de Oostzee en voor het Kanaal. Ik heb zelf die voor het Kanaal (geschreven door Clemens Kok) de afgelopen weken doorgelezen ter voorbereiding op de komende zomer. Ik vind dat er erg veel nuttige tips in staan en daarnaast worden er ook een aantal suggesties gedaan voor te varen routes, wat mij betreft absoluut een aanrader.

Gr Raymond

Beste Raymond,

Jazeker, zelf heb ik er ook twee, nl. die van het Kanaal en die van Oost-Engeland, en op internet blijkt vrijwel elke haven een site te hebben. Ik heb voorts de North Sea Passage Pilot, en kan waarschijnlijk genoeg lenen mocht ik concreter worden met de voorbereiding. Heb je zelf al eens in het Kanaal of onder Zuid-Engeland gevaren, tot en met de Solent? En met welke boot als ik vragen mag? Moet mooi zijn, al zal het tij immer een dwingend ritme voorschrijven.

Jan,

Met onze Dufour 34 P zijn we afgelopen zomer nog niet verder gekomen dan de Belgische kust, Oostende en Blankenberge. Ik was hier al meerder keren geweest echter altijd als bemanningslid op een ander schip en dus nog nooit op eigen kiel. Best wel een beleving om dat nu samen te doen. Met dat andere schip ben ik een paar jaar geleden wel eens in Ramsgate geweest en dat was super. De eerste keer die witte krijtrotsen aan de horizon zien opkomen is echt geweldig.

Gr Raymond

Raymond,

Dat lijkt mij nu ook. Ook al krijg ik het advies - ter vermijding van gedoe met het tij - te kiezen voor de Oostzee, toch trekt Engeland mij. En vandaag bedacht ik me het volgende. Twee maanden is een lange periode. Als ik een week neem om naar Zeeland te zeilen, daar zo’n drie weken blijf met gezin, en dan door vaar naar Oost- en/of Zuid-Engeland moet ik voldoende tijd hebben om verantwoord te kunnen zeilen, zelfs solo, wat ik al vaker heb gedaan. Er resten mij immers dan nog steeds 4 weken. En vanaf nu kan ik mij goed voorbereiden: eerst de boot verder in orde brengen, en daarna goed navigatietechnisch verkennen wat er op mijn pad kan komen. Havens, verkeerscheidingsstelsels, getijden, etc. Aan mijn D2800 als zodanig zal het niet hoeven liggen, die is al vaker zeewaardig genoeg gebleken.

Daarbij kan ik leren van een eerdere mislukte poging. Met een collega, tevens ervaren wedstrijdzeiler, vanuit Den Oever vertrokken richting Lowestoft, maar nooit verder gekomen na een nacht dan 20M uit de kust van IJmuiden, in plaats van flink op weg naar de overkant. Dat moet welhaast een combinatie van verlijeren en getij geweest zijn, maar het belangrijkste was de zeeziekte, waarschijnlijk door spanning, bij ons beide. Nooit meer ga ik daarom 's nachts weg, een avontuur tegemoet, zonder te zijn ingeslingerd. Afgelopen zomer mocht ik mee naar Noorwegen, en onder de Terschellingergronden overkwam me dat weer … om vervolgens 2,5 dag later toch weer enigszins fit in Kristiansand aan te komen, in een woord: geweldig.

hallo,
wij hebben in 2008 de zuid engelse kust afgevaaren tot aan torgay dat is ongeveer 120 mijl ten westen van de solent
oostende dover
dover brighton
brighton wight
wight weymouth
weymouth torgay

is allemaal in dag trips te doen
bij de kapen waar je langs komt is het wel uitkijken ivm stroming
maar in de vaarwijzer en naast de vaarwijzer de reeds staan genoeg aanwijzingen om dat zonder problemen te regelen
het grootste probleem dat wij ondervonden was de altijd heersende wnw/wzw wind
altijd pal tegen overdag. s nachts wil de wind wel draaien naar oost

groet jan

Jan,

Dank voor je reactie. Als ik je goed begrijp is het voor mij belangrijk mij goed te realiseren dat ik zou moeten opboksen tegen heersende westenwinden. Zolang de stroom mee gaat valt het misschien nog mee, maar tegen is het niet meer te doen, met mijn D2800. Ik zou trouwens al blij zijn als ik Wight zou kunnen halen, veronderstellende dat ik toch veel etappes alleen zou zeilen. En toch, Engeland trekt zo enorm … Mijn zeilvoering heb ik vorig jaar aangepast, ik wil het gaan proberen.

Wij hebben in 2007 langs de oostkust van Engeland gevaren, toen nog met onze dufour 36 classic. Wij zijn van de Roompot naar blankenberg gevaren. Daarvandaan naar Duinkerken, oversteek naar Dover en zo de oostkust langs naar Wight en terug.
Een groot gedeelte van ons avontuur is te lezen op http://www.ouweneel.com
Opmerking; voor de gezelligheid, vaar niet alleen. Met twee boten is het zeker zo leuk.

Vriendelijke groet Leo.

p.s. denk dat we dit jaar ook wel weer die kant opgaan, maar de Oostzee trekt me ook wel.,

Leo,

Vrienden moeten natuurlijk maar net kunnen en willen meevaren, niet iedereen kan zich enigszins flexibel vrij maken. Zo heb ik zelf bijvoorbeeld vorig jaar juni een week vrij genomen om een boot van Almere naar Kristiansand (N) mee te helpen over te zeilen, dat had ik er zeker voor over. Maar 't was nog geen zomerperiode. Jullie reis zou voor mij denk ik ook goed te doen zijn, met goede voorbereiding per etappe. Leuk verslag trouwens!

Voor wie wil weten hoe het mij is vergaan: in één woord grandioos. Mijn uiteindelijke reis, langs de Nederlandse, Belgische en Franse kust via Ramsgate, Harwich, Orwell, Deben en Felixstowe Ferry naar Hellevoetsluis was een groot avontuur. Zie flickr.com/photos/milrood/se … 720122114/. Ik kan het aanbevelen, om een keer een zeer lange zomervakantie te regelen. Dit smaakt naar meer.

Ha Jan,
Prachtige foto’s van je tocht naar de Engelse kust, well done! Beviel het solo zeilen? Wie weet lukt mij dit ook ooit wel eens. Ik zag dat jou grootschoot achteraan je giek vast zit ipv op ongeveer 3kwart zoals bij mijn boot.
Nou heb ik net een nieuwe buiskap laten plaatsen maar door de bevestigingsplaats op de giek schavielt de schoot op ruime rakken tegen de rand van de kap. Misschien plaats ik ook de schoot wel helemaal achterop, hoe bevalt je dit? Was het al op je boot zo aanwezig?
groetjes,
Cockie

Beste Cockie,

Het bevalt prima, te meer daar ik een volledig nieuw perfect passend RVS afdekplaatje voor aan het einde van de giek heb laten maken, waardoor het nu sterker en mooier is dan ooit.