kajuitverlichting plafondarmaturen vervangen

Al enkele jaren bleek in het voorjaar dat de plafond halogeenlampjes het pas deden nadat de polen weer eens corrosievrij waren gemaakt / krabben. De lampjes kwamen steeds gemakkelijker uit de fitting. Ik heb nog overwogen om ze te vervangen door LED’s. Voor ca 9 euro heb ik een compleet armatuurtje + halogeenlampje gekocht. Bij verwijdering van de oude armaturen bleken ze behoorlijk gecorrodeerd te zijn. Blijkbaar ontstaat er in de winter toch wat condens tussen de schaaldelen van het polyester. De lampjes zijnnatuurlijk net een laag punt in het geheel. Met 15 minuten waren beide armaturen met lampjes vervangen. Bij navraag bleken vergelijkbare armaturen met LED’s circa 40 euro te kosten. Voor mij is dat dus nog lang geen alternatief.
plafond-armatuur-04.jpg
plafond-armatuur-03.jpg
plafond-armatuur-02.jpg
plafond-armatuur-01.jpg

Hoi Piet,
ik heb vorige week ook mijn verlichting vervangen, door led. paste in de 38 classic perfekt.
ik kan ze bij een grossier waar ik zaken mee doe kopen kwamen op 21.50 per stuk.

Voldoet aan de IP20 norm
• Spanning: 12 Volt
• Vermogen: 1,8 Watt
• Lichtopbrengst: 10W
• Kleur: warm wit
• Afmetingen: ø69mm x 22,7mm
• Behuizing: Verchroomde
LED%20LAMP-1211.jpg

Hoi, hoi,

Zou insmeren met vaseline, nadat je corrosie vrij hebt gemaakt, niet helpen. Ik doe dat ook met mijn windex op de mast en andere aansluitingen door de hele boot. Werkt prima bij mij.

Ciao,

Hoi Medard (naam onbekend).

Ik lees op andere forums dat de LED-lampen aan boord snel defect gaan omdat ze slecht bestand zouden zijn tegen spanningswisselingen op het 12 volt net o.a. door starten van de motor en laden etc. Er schijnen LED-typen te zijn met een interne stabilisator. Ook kun je zo’n stabilisator opnemen in de stroomtoevoer. Wat is je idee hierover?

MVG

Piet

Geen idee Piet, dit weekend zijn ze goed doorgekomen.
als er problemen komen laat ik het je weten.

Dag Piet, ook ik had dit probleem met de spotjes, een tijdje geleden vervangen door nieuwe halogeenarmatuurtjes, gekocht bij Van der Werf, toen ik de nieuwe zeilen ophaalde. Op mijn armatuurtjes zat overigens gek genoeg geen spoor van oxidatie. Inmiddels heb ik de halogeenlampjes in deze armatuurtjes vervangen door LEDs, zie onderstaande link
asabootelectro.nl/getimg.php … 806963_big
Ik heb ze bij Kniest gehaald voor € 11,- per stuk. Ze werken al een aantal weken prima. Is bij elkaar een stuk voordeliger als de €40,- die je noemt, en ze hebben het voordeel dat ze ieder een eigen schakelaartje op het armatuur hebben.
Inmiddels heb ik de halogeentjes in de wc en boven in het slaapgedeelte ook vervangen door leds.
Ook heb ik de halogeentjes uit de zwarte spotjes voorin vervangen door LEDs, maar dat resultaat was zeer teleurstellend, het licht op het warme mahoniehout was in één keer weg, De Leds maakten dat het er allemaal erg kaal en “bloot” uitzag, hier heb ik de originele halogeentjes onmiddellijk weer teruggeplaatst.
Laatste plan is voorlopig om het ankerlicht te vervangen door een LED-vervanger. Ik kies ervoor om het toplicht te houden zoals het is, op grond van diverse publicaties in Practical Boat Owner en discussies op het internet. De situering van de gloeispiraal van het lampje lijkt voor de correcte verspreiding van het licht over de sectoren erg cruciaal te zijn. Daar neem ik dus geen risico mee. Bovendien het aantal nachten dat ik zeil is erg veel minder dan het aantal nachten dat we voor anker liggen.
Jan Willem

Beste allemaal,
Best een heel leuk item om eens door te spitten, want het leeft natuurlijk voor velen. Zou het daarom niet handig zijn dit onder een algemene kop te plaatsen ipv onder de 30 Classic?

't is maar een idee!

Groet, Martin