Kajuitdak onder mastvoet ingezakt

Beste Dufour schippers,

Ik ben op zoek naar een Dufour 1800 of 24. Nu heb ik een naar het lijkt goede Dufour 1800 gevonden, echter het plateautje op het kajuitdak onder de mast voet is iets verzakt met hier en daar wat haarscheurtjes. De boogondersteuning in de kajuit lijkt helemaal in orde. Ik heb mij laten vertellen dat het Balsa hout tussen kajuitplafond en kajuitdak onder de mastvoet is verrot door lekkage. Later heb ik nog 2 Dufours 24 bekeken die hetzelfde probleem hebben. 2 vragen:

Vraag 1, hoe kan ik dit repareren?
Vraag 2, is dit een zwak punt bij deze typen schepen?

BVD

Met vriendelijke groet,
Marco

eMarco39646,804849537

Marco,
1 tip: koop die jachten niet. Als het daar al slecht is, waar dan nog meer. Er ligt genoeg te koop, het is een kwestie van blijven zoeken. Reparatie is heel lastig, je moet heel veel overhoop halen en zelden echt mooi te repareren. Ik zou zo’n jacht niet kopen dus.
succes,

Beste Marco,
Het is een bekend probleem met Balsa hout dat dit na een aantal jaren kan gaan rotten bij vocht. Je kan het laten onderzoeken door een scheepsexpert en mogelijk als gebrek laten aftrekken van de verkoopprijs en vakkundig laten repareren.
Maar ik ben het wel met Hans eens, er is zoveel aanbod op de 2e hands markt en vanwege het Bavaria effect worden de prijzen steeds lager.
Het mooiste is om iemand te vinden die een refit gedaan heeft op dit punt of natuurlijk een boot van een oud vrouwtje…
Succes met de zoektocht.
Groet, Jeroen

Ik heb een 1800, welke overigens te koop is… maar ik ken dit probleem niet. Denk dat je idd beter een dergelijk schip niet kunt kopen. Als er op dat punt water binnen komt dan moet het ergens naar beneden, dus zul je ergens anders ook een zwak plek krijgen.
Hoor van potentiele kopers dat ze al Dufours 1800 hebben bekeken met een krakend of verend dek. Zo hoort dat niet. Kijk goed, want er liggen er genoeg te koop.

Dank jullie allen hartelijk voor jullie reacties. Mede dankzij jullie advies heb ik deze boten maar laten liggen. En Jeroen ik heb me rot gezocht naar een boot van een oud vrouwtje, die zijn schaars man…

Wel ben ik ondertussen (bijna) de trotse bezitter van een naar het lijkt goede  Dufour 1800 uit 1980 met iig een hard kajuit dak, ook onder de mast voet. Zaterdag a.s. alleen nog even een proefvaart. Als alles ook op het water naar behoren functioneert (waar ik wel vertrouwen in heb) dan is zij van mij.

Groetjes, Marco

Gefeliciteerd met de (vermoedelijke) aankoop! Veel fijne uurtjes op het water gewenst! Zal wel lukken, het zeilt heerlijk zo’n 1800!