Kabel in mast klappert

weet iemand een oplossing voor een klappende kabel in de mast, vanwege het trillen van de mast door de wind?
In de haven is het erg vervelend om telkens dat geluid te horen, ondanks dat het niet heel hard is. :confused:
Ik weet zeker dat het niet de vallen zijn.

willem adriaanssen

Hallo Willem,

Het trillen van de mast heb ik op onze D30 opgelost door het hijsen van een stootwil aan de spinakerval. Ongeveer tot de net boven de zaling.

Groet.

Waarschijnlijk houdt het gepomp van de mast en het geklapper van vallen je uit je slaap. Het gebeurt vooral met wind die dwars op de scheepslengteas staat.

Oplossingen:
Technisch: De stootwil in de mast, zoals Ewald beschrijfd, helpt soms. De vortex golven achter de mast worden verstoord. Vallen van spanning af helpt ook. ze hangen dan losjes in de mast.
Psychologisch: het beschouwen van geluiden zoals kabbelen, klotsen, pompen, klapperen etc. als gezellige bootgeluiden helpt ook. Het went dan vanzelf.
Pragmatisch: Verder helpt een ā€œvaldispert nachtā€ of een flinke beerenburger (oorlam) ook prima. :unamused:

Slaap lekker.

Groetjes

Piet

Ha Willem,

Herken wat je bedoeld. Het zijn hoogstwaarschijnlijk niet de vallen. Ik had het bij onze D30 ook als je bijvoorbeeld aan boord stapte (aan de zijkant). Naar mijn idee was het de kabel van de marifoon of een andere (electrische)kabel of beschermkoker in de mast. Deze ā€œklapteā€ bij rustige bewegingen dan tegen de binnenwand van de mast.
Helaas heb ik me nooit verdiept in een echte oplossing. Onze huidige Dufour heef het niet, het ā€œpompenā€ van de mast hebben beide boten helaas wel. Los ik gewoon op met de beschreven stootkussen truc.

Groet,

Xander

Hoi Willem,

Eigenlijk moet je de mast er af halen en kijken of er een buisje in je mast zit, waardoor je de electr.- of marifoon-kabel kan voeren. Mogelijk hebben ze bij installatie, niet de moeite genomen om de kabel door dit buisje te begeleiden.

Maar of zoā€™n buisje in jullie mast zit, dat weet ik niet. Meestal wel.
Dus, dat zou de oplossing kunnen zijn.

Ciao,

Beste mensen,
bedankt voor jullie reacties, ik had deze niet opgemerkt.
De truc met de stootwil begrijp ik niet.
Hangt deze los halverwege de mast? Dan krijg je toch juist dat deze gaat klapperen.

Overigens werkt het om te slapen erg goed om oordopjes te gebruiken, maar mijn buren gaven klachten!

groet
willem adriaanssen

Inderdaad, de stootwil hangt halverwege de mast uiteraard strak gespannen (lijntje onder en boven). De stootwil verstoord de vortex golven die achter de mast ontstaan en daarom komt de mast niet meer in resonantie.

Beste Willem,
ik heb dit voorjaar de mast grondig van binnen bekeken. (Dufour 29, maar vergelijkbaar geval) door de mast loopt een buis waar de kabels door gaan. Deze buis is - als het goed is - vast gepopnageld aan de mast. Bij mij waren enkele popnagels log gegaan, Die zijn best makkelijk te vervangen, lastig is dat je niet goed in de mast kunt om de buis tegen de mast te drukken. Dus die kan klapperen, maar ook de vallen door de mast kunnen klapperen. Dat is bij mij opgelost door de mast vol te zetten met aan elkaar getapete verwarmingsbuis isolatie slangen. Die duw je van onder in de mast. Je hebt er wel in totaal 2 a 3 slangen nodig anders houdt het klapperen nog niet op. Voordeel is dat het klapperen ophoudt, nadeel, je vrij ruimte in de mast is beperkt. Ik heb overigens zonder probleem nog een val door de mast kunnen leiden ondanks 3 van die islolatie slangen er in
Sucses