Je oude "bootje(s)"

Hoi Zeilers,
Hebben jullie dat ook, dat als je je oude “bootje” ziet varen of zeilen, je gelijk weer warme gevoelens krijgt bij de aanblik. Zeker als de nieuwe eigenaren er veel plezier mee hebben. Zo ben ik benieuwd wat er van mijn oude 16m2 “Unr?st” is geworden en van onze Victoire 22 “Pimmetje” (verkocht naar Duitsland). Onze ex-Comet 303, “Ciao Italia” zien we nog wel eens zeilen, de ligplaats is Noordschans en ik ben blij om te horen dat Aijse veel plezier heeft met onze ex-Borrias.
Hoe beleven jullie dit?
Ciao,

Hans,
Ik ben begonnen met zeilen toen ik 10 was op een Sneekermeer (stalen knikspant van 7,80 meter) van mijn ouders. Zelf had ik een paar jaar later een klein open bootje met gaffeltuig en een fokje. Daarna een Laser, wat qua zeilplezier eigenlijk het leukste bootje is waar ik ooit mee heb gevaren. Een paar jaar later een Hobie Cat 14, ik was daar eigenlijk wat te licht voor. Toen heb ik 10 jaar zelf geen boot gehad, maar wel met mijn ouders gezeild op een Sander 85, Taling 32 en een Malo 33. Na jarenlang boten gehuurd te hebben in 2005 zelf een Dufour 30 Classic gekocht en dit jaar een Hanse 341.
Ik kijk altijd met extra aandacht naar het type boot waar ik zelf op heb gevaren.
Groet, Jeroen

Hoi Jeroen,
Gaaf h?, om al die “bootjes” eens te overzien. Inderdaad blijf je meer dan met gewone belangstelling die zeilboten volgen. Kennissen van ons heben ook een Sander 85 gehad, heette “Rondy”.
Ikzelf zeil nog regelmatig in onze Centaur “Zus Nol” (nr. 496, zo’n 37 jaar oud). Met een vriend (ieder half eigenaar) zeilen ik wedstrijdjes (Nederlek Regatta) met deze zeilboot. Het eigenlijke zeilen, merk je toch het best op zo’n open zeilboot. Jouw stap naar Dufour kan ik wel begrijpen, die laatste…LOL, minder. Wel een mooie maat, 34, groot zat en nog makkelijk, voor iedereen, handelbaar. Wij zijn van groot naar klein gegaan en is ons prima bevallen.
Ciao,

Zeg dat wel,

Je oude bootje zien varen doet altijd wel wat. Onze Dufour 30 is de derde boot, de eerste was een Balaton 18. Na een jaar of 10 uit het zicht te zijn geweest zag ik hem weer vlakbij huis liggen…in het ijs vastgevroren, inclusief buitenboordmoter en dik onder de alg. Dat doet toch een beetje pijn, temeer dat je er zelf altijd zuinig op bent geweest. Onze tweede boot, een Friendship 25, is naar Friesland verhuisd en niet meer gespot. Maar bij iedere Balaton of Friendship van deze maat wordt deze wat scherper bekeken of het niet de oude was…En dan geniet ik weer meer van huidige boot.

Peter

Hoi Peter,
Je hebt helemaal gelijk. Je oude bootjes, of gelijksoortigen, doen je altijd wat. Maar je waardeert inderdaad je laatst aanwinst dan het meest. Vreemd eigenlijk, maar het geeft wel aan dat je een goede keuze hebt gemaakt.
Ciao,