Jabsco toilet

Ik heb regelmatig problemen met het oppompen van water in mijn jabsco toilet
Het wegpompen is geen enkel probleem echter het aanzuigen van vers buitenwater lukt niet
Noordschans heeft al een keer her rubber volgens spare parts list nr 21 (top valve gasket) vervangen
Dit heeft tijdelijk geholpen maar toch weer afgelopen
seizoen opnieuw problemen
Heeft iemand nog een tip?

Dag Jan,

Ik zal proberen met je mee te denken:

  • Bezoek de website van jabsco en download betreffende brochure en installatievoorschriften. Jabsco heeft dit goed geregeld.
  • Is het toilet ge?nstalleerd conform de in de brochure getoonde tekening (een voorbeeld hieronder, doch misschien niet van het type dat jij hebt)

     - wat merk je, een zwaar lopende pomp (dan denk ik aan een verstopping in de inlaat) of juist een pomp die heel licht loopt doch waar geen water mee verpompt wordt (dan denk ik aan valse lucht of een luchtbel of een slecht werkende plunjer/cilinder).
  • Ik raad je aan zelf onderdelen te vervangen. Je weet dan precies hoe het allemaal gemonteerd is en dat kan handig zijn als je met een zeiltocht onderweg bent.
  • Meestal piept dit type toilet en gaat het zuigen/pompen heel zwaar. Er bestaat toiletvloeistof (o.a. bij George Kniest te koop) doch mijn ervaring is dat een lik vasaline in de pompcilinder (direct onder de pomphendel de grote plastic zeskantmoer losdraaien) al wonderen doet.  

Beste Jan,
Zoals je bij de mooie tekening van piet al ziet, zit de aanzuig en de uitlaat dicht bij elkaar.
Nu wil het geval, als je papier door het toilet spoelt, dit weer aangezogen wordt door de inlaat. (je schreef geen water inlaat).
Voor dat je het pompje uit elkaar haalt, zet eens een waterslang met flinke waterdruk buiten op de inlaat. Laat wel iemand binnen in het toilet kijken of het goed gaat en roepen als het toilet volloopt. Zeer waarschijnlijk is je verstopping verholpen.
Als je het pompje uit elkaar haalt krijg je hem slecht weer waterdicht is mijn ondervinding. Afgelopen jaar het bovenstaande met sucses toegepast.

Beste Jan,

Had in mijn dufour 32 precies dezelfde problemen. Heb na het bestuderen van de inbouwhandleiding ook de top valve gasket vervangen dit verhielp het probleem niet! De “in” leidingen losgemaakt van de doorvoer om te kijken of er wel water werd aangezogen dit was beperkt/niet het geval. heb toen besloten om de hele pomp te vervangen en de oude te bewaren voor reserve onderdelen.  De nieuwe pomp heeft de rest van het seizoen prima gewerkt.  Het vervangen is overigens wel een smerig klusje (stinkt behoorlijk)

groeten, Justus

Hallo,
Vorig seizoen hebben wij veel aangerommeld met onderhoud aan onze Jabsco. Tijdens iedere tocht heb ik meerder keren speciale WC vloeistof (gekocht bij George Kniest) in het toeilet gegoten. Het hielp dan weer even en na 1 a 2 dagen pompte het toeilet weer te zwaar met veel gepiep erbij. Ik heb een hele revisiset geplaatst doch dat hielp niet en door de hoge pompdruk liep er steeds wat zwart smerig water langs de pompzuigerstang naar buiten.   
Ik heb later gewoon de grote 6-kant onder de handle losgenomen en in het kunststof zuigerhuis een grote lik met vasaline gesmeerd. Daarna was het probleem definitief verholpen en liep de pomp keer op keer als een zonnetje.  Slecht 5 minuten werk. Plastic handschoentje aan en klaar is Kees (eh …Piet). 

Ik heb hetzelfde probleem na de winterberging , boot te water…en jabsco-problemen. Vorige jaar feilloos seizoen gehad en nu kan ik enkel nog water afvoeren…opzuigen lukt niet .
Het pompen verloopt heel licht zonder druk, alsof er ergens lucht in het circuit komt. Ik zal de Vasiline-truk in het pomphuis uitproberen dit weekend !!! Smeer je dan vasiline langs de hele wand van de opstaande buis waar de zuiger in beweegt? 
Voorlopig spoelen we nog even door met douchekraanwater…
mvg
Guy

Dag Guy,
Ja, gewoon de afsluiters dicht. Dweiltje erbij. Plastic handschoentjes aan. Je kunt dan de kunststof 6-kantige moer, onder de handbediende zuiger, met een grote baco voorzichtig los draaien en dan het geheel er even uitnemen. Dan de delen, de binnenbuis en de rubber zuiger, even insmeren met vasaline. Weer monteren. Deze handeling is vooral van toepassing als het pompen heel zwaar loopt.

I denk, jouw verhaal lezende, dat het rubberen terugslagklepje niet meer goed functioneert. In dit onderdeel zitten twee messing cilinders die behoren af te sluiten bij het zuigen. Ook is er nog ergens een terugslagklep te vinden in de afvoer. Misschien is het verstandig via de vier schroeven van het pomphuis het geheel te demonteren en alle rubberen delen even goed na te kijken op vervuiling en desnoods te vervangen. Jabsco biedt hiervoor een compleet revisiesetje.
Let op de volgorde en positie van de onderdelen! Vooral het juist plaatsen van de hendel spoelen/afvoeren luistert nogal precies. 

Succes ermee. mariposa39189,4253125

Allen,
Ook wij hebben last van het op pompen van spoelwater voor het toilet.
Ik los het op door een flinke scheut olie (natuurlijk plantaardig) in de toiletpot te gooien. Door dit mengsel weg te pompen wordt de pomp voorzien van een smerende laag met als gevolg het aanzuigen lukt weer. De speling op de zuiger en klepjes zorgt voor kleine lekkage (lucht aanzuigen) waardoor het aanzuigen niet lukt. De oliefilm op de wand, zuiger en klepjes voorkomt dit Elke maand een flinke scheut en je hebt nergens last van.
Werkt bij mij alle vele jaren perfect. (mijn toilet natuurlijk)
Groet,
Henk
 
 

Dit weekend heb ik het toilet dan even uit mekaar gehaald , bleek dat het ventiel (of noem het een grote rubber terugslagklep) onderin aan de voet van de zuiger aanslag had gekregen waardoor er lucht tussenkwam. Rubber helemaal afgekuisd op raad van jullie nog een onderhoudende scheut olie mee in het toilet en voila het functioneert weer 100%.   
Nooit gedacht dat het weer stromen van toiletwater mij ook al zo in vervoering kon brengen!!!