Jabsco beluchter - vervangen of onderhoud?

Heeft iemand ervaring met de Jabsco toilet beluchter?
Ik merk dat het aanzuigen vsn water soms niet lukt. Het moet wel de beluchter zijn die lekt.
Kan ik de beluchter onderhouden of beter vervangen?

Mvg

Piet

Weer wat geleerd.

Bij navraag bij de technische mannen van Jachthaven Noordschans blijkt dat een dufour 30C wel twee bochten in de toilet aanvoer en afvoer hebben die flink ver boven de waterlijn zijn gemonteerd maar dat daarin geen beluchters zijn geplaatst.

Zie bijlage.

Het euvel, van het niet kunnen aanzuigen van water, zou te maken hebben met het ouder worden van het binnenwerk van de toiletpomp. Die zal ik met de wintervoorbereiding maar eens vervangen. :wink:
Jabsco ontluchter.pdf (1010 KB)

Hallo Piet,

wellicht overbodig te zeggen. Voor de Jabsco zijn revisie setjes te verkrijgen. Een keer de ouderwetse vaatwas handschoenen aantrekken, de boel los schroeven en goed schoonmaken wil ook wel helpen voor een paar jaar. Ik heb uiteindelijk een keer een nieuwe Jabsco pomp gekocht omdat het geheel teveel geleden had.
Nu in de onze D32 classic heb ik een RM69 staan, behoeft ook af een toe eens aandacht, maar voelt wel degelijker aan en pomp beter.
Succes met de afweging en het eventuele “sleutelen”

Groet,
Xander

Dank je voor het advies. Ik kendde dit RM69 toilet nog niet. Even op www gekeken. Interessant. Passen de bevestigingsbouten ervan 1 op 1 op de huidige?

Hallo Piet,

dat weet ik niet precies. Toilet stond er bij aanschaf reeds in. Ik denk dat het belangrijkste is om te onderzoeken of de pot (hier kan ook weinig aan sluiten of mis mee zijn…) eventueel past op het kunststoffen onderstuk waar de pomp ook op staat. Dit onderstuk is vrij makkelijk te vervangen lijkt me.

Succes,
Xander