Isotherm Koelkast

in mijn Dufour staat een Isotherm Compressor en wordt via een thermostaat in de koelbox aangestuurd. Afgelopen seizoen viel mij op dat de koelbox minder koud werd. Ook de verdamper waar normaal toch een beetje ijsafzetting plaatsvind werd niet echt koud. Door de thermostaat hoger te zetten heb ik dit seizoen de koelbox kunnen gebruiken.
Echter onder het zeilen kreeg ik na een aantal uren een signaal op mijn plotter dat op de accu onderspanning was. Mijn accu 105 Ah is 3 jaar oud en heb die vervangen.
Op de walstroom bleef de accu goed op spanning en merkte wel dat de koelbox minder koelde.
Afgelopen maand viel op dat na 8 uur op de motor gevaren te hebben na een uur de accu weer een onderspanning had. 12,3 volt. De motor laad voldoende spanning rond de 13,8 volt. Dus daar ligt het niet aan. Verder onderzoek wees uit de thermostaat niet klikte als ik de knop draaide. Ook kwam ik er achter dat de compressor inclusief de ventilator bleef draaien ook als ik de thermostaat op zijn laagste stand draaide.
Het zou kunnen dat de thermostaat of de compressor defect is. Maar wat ik niet kan verklaren is dat mijn nieuwe vol opgeladen accu binnen een uur van 12,8 naar 12,3 gaat.
Wie herkent dit fenomeen.

Ik heb toevallig precies hetzelfde probleem. Mijn conclusie vandaag was dat de druk von het koelgas langzaam is teruggelopen waardoor hij niet meer goed koelt. De thermostaat slaat daarom niet af, de compressor en ventilator blijven aan staan en trekken dan zo’n 6 ampere continu (in plaats van af en toe).
Mijn koelunit is 16 jaar oud en dezelfde is niet meer te krijgen. Dus wordt een nieuwe denk ik.

Bedankt voor de reactie. Lijkt idd dat we op dezelfde golflengte zitten. Omdat de compressor niet meer uit gaat had ik eerst het idee dat de thermostaat defect is maar de verdamper koelt ook beduidend minder dan voorheen.
Ben nog niet geheel overstag maar de kans dat ik een nieuwe Compressor moet aanschaffen wordt steeds groter. Kost best veel geld.
Ik heb een O verdamper die ik niet op een nieuwe Compressor durf aan te sluiten omdat niet duidelijk is waar de lekkage zit. De lekkage kan zowel in de verdamper als in de Compressor zitten of bij de koppelingen op de Compressor.

Ik heb een classic 36 uit 2004 en heb ook problemen met de koeling, al zijn ze wat anders dan hierboven. De koeling springt namelijk steeds aan en af, maar koelt verder goed. Wat wel hetzelfde is: als ik 'm aanzet en de thermostaatknop hoog op draai springt ie niet onmiddellijk aan, dat duurt even.
Ik heb de accu’s 2 jaar en heb daar geen problemen mee. Zou het evengoed kunnen dat het een stroomslurper aan het worden is?
Weet iemand hier meer van? Wat kan de oorzaak zijn van het flipperen?

Ik heb afgelopen seizoen regelmatig via Kniest contact gehad met Isotherm over mijn nieuwe Compressor. Uiteindelijk blijkt de Compressor goed ingebouwd te zijn met uitzondering van de verdamper die ik tegen het plafond vd koelbox heb bevestigd.
Het gehele seizoen ging de Compressor 3 minuten aan en 3 minuten uit.
Ik heb alles uitgeprobeerd om de interval groter te krijgen maar zonder resultaat.
Bij een laatste poging heb ik net voor de winterstalling de Compressor rechtstreeks op de accu aangesloten en tot mijn verbazing werd de interval groter dan voorheen. Ca 10 minuten aan 10 minuten uit met een lege koelbox. Gevuld met etenswaar heb je een koudebuffer en zal de interval groter zal worden.
Dus rechtstreeks 12 volt op de accu naar de plus en de min op de Compressor. Wel moest ik de schakelaar op de zekeringkast aan zetten omdat hij anders geen spanning had.
Uit informatie begrijp ik dat er eventueel corrosie in de schakelaar of aansluitingen vd bedrading kan zitten waardoor er spanningsverlies kan optreden.
Wie herkent dit fenomeen.