Is de windmeter moe?

Hallo allemaal, vandaag gezeild met het nieuwe tuig. Dat scheelt een stuk… Met 17 knopen op de windmeter liep onze Dufour Clasic 30 aan de wind maximaal 7.1 knoop. Enne, veel hoger en rustiger als vroeger. Gek was wel dat toen we terugvoeren naar de haven de windmeter steeds minder wind aangaf terwijl wij voortsnelden naar de haven. 6.7 knoop bootsnelheid, 6.8 en de windmeter zakte terug naar 10 en uiteindelijk 4 of 5 knopen,terwijl het nog steeds eind windkracht 4 was. Is de windmeter aan zijn einde, en zoja is dat eenvoudig te repareren??O ja, het molentje draait even hard als anders. Zit dus niet vast.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Jan Willem

Jan Willem,
Lekker h?? zo’n nieuw tuig?
Heb je in de haven al gecheckt met buren hoeveel die windmeters aangeven?
Wat ook kan zijn is dat er veel spinnerag in zit. Dan zou het molentje eigenlijk minder moeten gaan draaien. Als je het er af haalt, uit elkaar haalt, schoonmaakt en eventueel met een droog smeermiddel smeert, doet het molentje het vaak weer.
Ciao,

“Met 17 knopen op de windmeter liep onze Dufour Clasic 30 aan de wind
…”

Stond de windmeter toevallig niet op schijnbare wind?
Aan de wind geeft hij dan windsnelheid + bootsnelheid, voor de wind
windsnelheid - bootsnelheid.

vriendelijke groeten,

Peter.

Hallo Jan Willem,
Dat zijn mooie snelheden… Dat haalt onze D30 niet helemaal, behalve mer ruime of voor de wind want dan zetten we de genaker. De standaard zeilen zijn dan ook al 6/7 jaar oud. Wat voor zeilen heb jij er op gezet? Misschien iets om over na te denken.
Dat met de windmeter hebben wij ook. Ik denk dat antwoord van Peter een goede is, maar ik heb altijd een verschil van ca. 8 knopen tussen ruime en aandewindse koersen. Daar kun je best op verkijken als je gaat op gaat loeven.
gr,
Ewald
 

Hallo allemaal, Allereerst excuses voor de late reactie, maar mijn laptopje had last van trojans, en ik dacht die er met allelerei programma’s nog uit te kunnen krijgen. Nee dus, dus de hele boel geformatteerd en opnieuw geinstalleerd. Dat duurt bij mij even, maar: Ik ben dus weer op de electronic highway! Nog even wat onderzoek gedaan. Het molentje lijkt, anders dan vroeger met hardere wind iedere keer stil te vallen en dan weer te versnellen. Vroeger gaf hij vrijwel hetzelfde aan als die van de buren, maar nu bijvoorbeeld 2 en bij de buren 12 a 13 knoop. Dan is er wat mis. Verder produceert het molentje bij hardere wind een indringend hoog rammelgeluid dat precies met de snelheid van de schoepjes meerammelt. Ik ga er van uit dat het een uitgelopen lagertje is en heb in Amerika een nieuwe Rotavacta Z-195 besteld. Denkbaar is dat het vuil is, maar dan zou hij slepen, en niet iedere keer stilvallen en versnellen. Bovendien kan ik me voorstellen dat zo’n lagertje het na ruim 8 jaar een keertje opgeeft. In alle gevallen moeten we dus in de mast, en dus maar gelijk een nieuwe. Ik houd jullie op de hoogte.
Voor wat betreft de nieuwe zeilen: Voor mij is dat een openbaring: veel meer rust in de boot, veel minder hellen bij vlagen, niet meer uit het roer lopen, en een stuk sneller en hoger aan de wind. Trimmen van het onderlijk maakt nu echt verschil. Kortom ik ben er echt blij mee en heb het gevoel nu met v??l beter spullen veel makkelijker te zeilen. Oja de zeilen komen van van der Werf in Made. Ze hebben me daar goed geadviseerd, en gewoon goede waar voor een re?le prijs geleverd. Ik zou er zo weer heen gaan.
Jan Willem

Hallo allemaal,
De windeenheid in de mast kwas inderdaad kapot. Na 8 jaar een totaal uitgelopen lagertje. Hij rammelde gewoon. Kun je op zich niet veel van zeggen.
In Nederland kost de Z195 Rotavecta unit, want dat is hem,  ?324,-. Ik heb hem in Amerika besteld. Koste omgerekend ? 124,45, daar kwam ? 29,44 verzendkosten bij.
In Nederland moest ik ? 44,30 aan BTW en kosten afrekenen. Totaal ? 198,69.
Dat is ? 125,31 voordeliger ofwel ca. 38% Het ding was binnen vier dagen in Nederland, maar heeft nog ruim drie weken bij de douane gelegen.
Oja, hij is inmiddels gemonteerd en doet het perfect. Ik kijk voor andere zaken in het vervolg eerst maar eens in de US. Was verpakt alsof het het kristalservies van de koninklijke familie was.

Beste Jaap, heb je misschien het schoepenwieltje van je oude Rotavecta nog ergens liggen? Ik ben al een half jaar op zoek naar iemand die mij dat kan leveren (de mijne is spoorloos verdwenen), maar noch Noordschans noch de dealers van Raymarine kunnen er aan komen.
Eventuele reactie graag naar BJDouwes@gmail.com

Jazeker heb ik dat liggen. Ik heb de hele set nog liggen. Mijn Rotavecta masteenheid deed het niet meer, ik meende dat hij kaduuk was, dus een nieuwe besteld, en bovenin de mast bleek alleen het imbusboutje van het schoepenwieltje los te zitten. Even aandraaien zou ook voldoende geweest zijn. Ik praat daar begrijpelijkerwijze thuis niet teveel over…
Maarre, Beatrice, zeg maar waar dat wieltje naar toe moet, dan stuur ik het op, of je komt het afhalen. Ik hoef er niks voor te hebben.
Trouwens, bij Kniest hebben ze ook reparatiesets voor de Rotavecta-eenheid, je kunt dus dat wieltje kennelijk daar ook kopen. Of heb ik dat mis?
Jan Willem