Ik ben nieuw hier, dus een korte intro: Wij hebben een Dufour 36 CL uit 1999, als demoschip gekocht in Noordschans. 2 jaar geleden álle instrumenten en stuurautomaat vernieuwd (RayMarine) Fijn schip en intussen best wel mijlen gemaakt van de Oostzee tot de Kanaal Eilanden tot Dartmouth aan de Engelse Zuidkust.
Nu van plan een vast zonnepaneel op het garage dak te monteren. Heeft iemand hier ervaring mee; merk type montage enz misschien een foto? Alvast dank !!
Hoi Martin,
Ik heb vorig jaar zonnepanelen aangeschaft van het merk sunbeam! Met een smart solar van victron erbij. Ik heb een dufour 325. 2 kleine panelen (35watt) bij de mastvoet en 1 groter paneel (55 watt) op het garagedak.
Super tevreden over. Heb overdag geen walstroom meer nodig en tijdens het zeilen kan de koelkast blijven draaien.
Dank voor je bericht Petra, zeker interessant, met die 2 extra panelen voor de mast. Ga ik zeker meenemen in mijn overwegingen. Hoe heb je dat gedaan met de kabel doorvoeren?
Bij de mastvoet kabels naar binnen, via de mastondersteuning naar beneden! dan via de bestaande kabelgoten naar de kaartentafel. Van de kaartentafel naar de accu’s via de bakkist. Het is een lange draad. Het van te voren uitpuzzelen hoe je de draden wilt laten lopen kost meer tijd dan het trekken van de draden. Ook de draad moet voldoende dik zijn om de stroom te geleiden. Ik dacht dat ik 4 in kwadraat dikte heb. Op het garagedak kabel naar binnen en aansluiten op victron smart solar die is het gemakkelijkste!
Kijk even in een tekening van de classic 36 hoe de kabelgoten lopen! Tenminste als je die hebt!