intrekbare boegschroef

wij willen in onze D40P een intrekbare boegschroef inbouwen.
heeft iemand daar ervaring mee of er voldoende ruimte voor is?

Blijkbaar zou de inklapbare boegschroef die Dufour plaatst een zwakke schakel zijn in het concept, vraag mij niet waarom, het is van horen zeggen

Bedoel je daarmee dat Dufour een inklapbare boegschroef in de boeg afraadt?

Alvast techniekers die ervaring hebben met Dufour lijken mij niet enthousiast, zelf heb ik mogen vaststellen dat wanneer je van hoge golven valt de klapschroef openklapt , het sluitsysteem is niet robuust genoeg voor zware slagen.

Heb je info waar ik daar meer over kan lezen of navraag doen

Ik heb enkele jaren geleden een Vetus 60kgf inklapbare boegschroef laten plaatsen. Dit tot grote tevredenheid. Ook op zee en met golven nog geen problemen gehad. Openklappen lijkt mij sterk. Als het mechanisme wordt losgekoppeld dan klapt de schroef door het gewicht van de motor vanzelf dicht. In gesloten toestand dient de motor op een steun te rusten zodat de krachten (klappen op de golven) niet op het mechanisme terecht komen.

Goed te horen. Bij Dufour Nederland hebben ze de mogelijkheden bekeken en volgens hen is er weinig ruimte, zodat de watertank bij inbouw van een inklapbare boegschroef, verplaatst moet worden.
Hoe is dit bij jullie boot. Heb je eventueel fotos van de inbouw?
Bij wie is de boegschroef ingebouwd?

Inbouw werd gedaan door Van der Rest in Wemeldinge omdat de boot daar boven water stond. De Koning Boegschroeven wou er ook aan beginnen. Watertank is gewoon blijven staan. De motor bij Vetus scharniert richting punt van het schip. Foto’s heb ik helaas niet. Waar liggen jullie met het schip?

Wij liggen in Enkhuizen en meestal voor de winterstalling in Muiden, de oude Dufourverstiging. Maar zij willen de boegschroef niet inbouwen, dus ik overweeg Modus Marine of Dufour in Lemmer.
Zit de boegschroef bij jullie tussen de watertank en de boeg?

Hoe is jullie voorpunt? Met een douchecel of hebben jullie een ’langszij’ bed.
Wij hebben met douchecel en dan lijkt het op de tekening alsof er minder ruimte is.

Dan hebben wij dezelfde indeling. Bed in de punt en 2e sanitaire cel. Boegschroef zit voor de watertank. Romp is daar dubbelschalig. Binnenschaal is heel dun en dient verwijderd te worden en aangepast. afbeelding
Heb fotootje bijgevoegd van de romp. Hopelijk lukt het uploaden

Toch nog een vraag,
Komt de boegschroef bij jullie diep genoeg in het water.
Dufour in Lemmer is bang dat indien de watertank voor leeg is dat de schroef te hoog komt en daardoor lucht kan happen. Hebben jullie daar wel eens last van gehad?

Sorry Belle Mare had jouw vraag niet meteen gezien.
Nooit last van gehad. Diepte in open toestand ruim onder water. Boot staat nu boven water in Zeeland

Thanks, de boot ligt nu bij Modus Marine Lelystad. Daar gaan ze een boegschroef inbouwen. Had ook een goede offerte van Van der Rest, maar vonden wij te ver weg.

Succes! Je gaat het jammer vinden dat je het niet eerder gedaan hebt!

Wij hebben een intrekbare boegschroef in laten bouwen. Helemaal voorin, zodat hij goed z’n werk kan doen. Een intrekbare Max Prop 9 pk. Het lange voorbed is daardoor ietsje korter geworden. Het zit in dr ankerbsk. ![afbeelding|375x500](upload:/

wij hebben afgelopen winter ook een MaxPower later inbouwen bij Modus Marine. De watertank is daarvoor iets naar achter verplaatst, zodat de boegschroef voldoende onderwater zit en dus hebben iets minder opbergruimte onder het bed.
wij zijn zeer enthousiast hierover en ja, we hadden het eerder moeten doen.

de afbeelding heb ik niet kunnen lezen. de link is niet compleet