Installatie Lifepo4 accu

Beste Dufour kenners… zojuist heb ik een Lifepo4 huishoud (licht) accu ingebouwd. daartoe de + vanaf de dynamo in plaats van op het scheidingsrelais direct op de startaccu gezet, en de + van de huishoud accu, nu lithium, ontkoppeld. Wanneer de motor loopt, zorgt een victron orion dat de huishoud accu met een bescheiden hoeveelheid stroom wordt bijgeladen. so far so good, maar wat ik zie is dat bij het starten van de motor het voltage van de startaccu nogal oploopt, tot boven de 15v. dat lijkt me wat veel, en was (meen ik?) eerder niet zo. Vermoeden is dat het scheidingsrelais wat voltage aftopt, en deze er tussen moet blijven al heeft hij niets te scheiden? Iemand een idee of ervaring? Thanks!

kleine update; scheidingsrelais er weer tussen gezet, en nog altijd hoge laadspanning bij starten motor, dit zakt wel snel, na 10 sec, terug naar een normale spanning, plaatjes in bijlage bij starten en na 10sec.



de 50wp solar sundance mppt geeft de dynamo/startaccu spanning weer. (direct op de startaccu) Hoop dat het te volgen is?

Opgelost: vandaag de boel nog eens nagelopen: de gele kabel van de dynamo kreeg niet meer door wat er met het voltage van de startaccu gebeurde(het laadvoltage). Deze zat oorspronkelijk op de huishoud accu, en die wordt niet meer rechtstreeks geladen met de dynamo. Gele kabel direct op de start accu plus aangesloten, en het laadvoltage blijft mooi binnen de perken!

1 like