Informatie gevraagd Dufour Safari

 geachte leden,
ik had vroeger een dufour 24, maar kon onlangs
een dufour-safari op de kop tikken.
ik ben op zoek naar documentatie en info
daar het schip volledig gedemonteerd is en
ik niet goed weet waar eerst beginnen
ik zoek alle mogelijke bruikbare info
dank bij voorbaat

Hee een mede safari eigenaar…
Wij hebben een safari 1972 misschien kun je ons vertelln welke safari je hebt… we hebben nog wel wat oude documentatie… als je nog wilt hebben.???

Dag Erwin, Rob en Anita,
Er is een redelijk actieve Dufour e-mail list op
sailnet.com/listmgr/help/
Deze lijst is internationaal en er zijn ook een aantal Safari eigenaren. Via deze lijst zijn onder andere originele handleidingen uitgewisseld. Alberto Cogut (alberto@boatbuilding.com) is in het bezit van handleidingen voor de Safari.
groet,
Kenneth

Dag anita en rob,
als je nog info over de dufour-safari hebt mag je die steeds bezorgen. Waarvoor dank op voorhand
mijn gegevens
erwin mortier
lavendelstraat 24
2060 antwerpen
BELGIE
email info@anoniem.be

hoi kenneth,
de link naar de lijst werkt niet
heb jij enige reden waarom niet?

Hallo
 
sailnet.com  werkt wel.
 
Groeten

Hoi,
De link onder aan de mails in de list werkt blijkbaar niet goed meer.
Met deze link: list.sailnet.net/read/?forum=dufour
kom je direct in de dufour list.
gr.
Kenneth

Hoi,
Een vriend van ons is geintresseerd in een dufour safari met 20pk motor; wij heben een dufour 2800. De aanschafprijs van de safari ligt behoorlijk onder de prijs van een nette 2800 terwijl ze dezelfde lengte en breedte hebben. Kan iemand mij meer info geven over de safari, wat d kenmerkende verschillen zijn en iets zeggen over de prijsstelling van een boot uit '79?
Bij voorbaat dank, johan

Hallo Johan,
Een Dufour Safari zal qua aanschaf waarde rond de 13.000 euro liggen. Ik geloof dat 2800 zo bij 15 tot 18 beginnen. De Safari is een schoolvoorbeeld van hoe ze begin jaren 70 boten construeerden. De rompen zijn vaak van zeer hoge kwaliteit en hebben over het algemeen weinig tot geen last van osmose. Zo anders is dat het het dek van deze types. Aangezien ze zijn opgebouwd uit een sandwich met balsahout als kern materiaal en er voor veel onderdelen die op de boot zijn aangebracht gewoon rechtstreeks in het dek is geschroeft hebben vele last van zachte, verende dekken, delaminatie en veel scheuren in de gelcoat door het intrekken van vocht in het balsa hout. Kwestie van inschatten hoe erg het is, maar zeker is dat een dufour uit die tijd daar last van zal hebben.
Dit type schepen hebben vaak een hele bolle uitstekende buik wat het nogal eens lastig maakt met aanleggen in de box enzo. Door die uitstekende buik kunnen de vrijboorden snel beschadigd raken.
Waar je goed op moet letten is de mast ondersteuning. Dit is een omgekeerde U van stalen balken die zijn ingelamineerd. Deze kunnen ook door vocht zijn aangetast en zijn gaan roesten en verzakken. Afhankelijk van het type safari loopt de kajuit qua stahoogte verder door naar de punt of niet. Hiervan is het afhankelijk of deze verzakking makkelijk kan worden ondersteund of niet…
Safari’s waren er in twee types, met een doorlopende kajuit of juist met een groot voordek. Het voordeel van de doorlopende kajuit is dat je langer stahoogte hebt en een beter ingedeelde kombuis (vergelijkbaar met de 2800). Het type met het langere voordek heeft twee lange banken langs de gangboorden maar een magere kombuis welke direct rechts naast de kajuit ingang zit… Ook is er geen dubbelbed in de voorpiek bij deze types… Het is een kwestie van smaak welke je kiest…
Een 20pk motor lijkt me wat veel voor een Safari, Het is in iedergeval niet origineel. Standaard worden ze met een MD2 Penta (10pk) geleverd. Heden ten dagen is een 2010 daar een goede vervanger voor. Kwalitatief valt er op Penta’s weinig aan te merken. Gewoon even laten lopen, goed kijken of het koelsysteem en de uitlaat goed dicht is en het geheel naar behoren loopt. Geef even gas en zet hem even in z’n werk zodat je ook de schoefas kan kontroleren…
Door de vloerdelen op te tillen is te zien of er eventueel olie in de bilge zit of heeft gezeten. Dit kan een teken zijn van een lekkende motor, qua brandstof of olie.
Probleem van Safari’s is dat ze een stalen brandstof tank hebben, Daar kan nog al eens wat rommel in blijven staan die de brandstof leidingen kan verstoppen…
Naar heden ten dage standaarden is het geen super zeiler. Bij wind boven kracht 4 moet je flink aan het werk om hem op koers te houden. Hij wordt dan flink loefgierig. Met 4 tot 5 zal hij op vol zeil zo’n maximaal 5,5 tot 6 knopen halen. Bij meer wind zal gereeft moeten worden.
Toch hebben wij het tot nu toe altijd een zeer prettige boot gevonden. Voor mensen die niet langer zijn dan 180 is het in de Safari prima toeven. Voor met z’n tweeen een boot om prima een paar weken op vakantie te kunnen maar voor een weekendje is met 3 kinderen of 2 extra volwassenen ook prima te doen. Door zijn lengte van 8.25m niet al te duur voor de ligplaats
Het lijkt een inkopper maar met oudere boten is het goed te kijken naar de zeilen die bijgeleverd worden. Bij onze zit nog het origineele grootzeil en die is na 33 jaar echt wel aan vervanging toe…
Even goed opletten, maar ook niet op alle korrels zout leggen en je hebt voor rond de 10 mile een prima boot, waar je weliswaar regelmatig wat aan zal moeten klussen maar die voor lekkere weekendjes weg of vakanties prima voldoet.
Wij bevaren al jaren onder allerlei omstandigheden de waddenzee, ijsselmeer en overige binnenwateren en dat bevalt prima, ook door zijn geringe diepgang van 1.30m. Wil je echter westrijden varen of flink hard kunnen zeilen dan is een iets moderner schip toch wel aan te raden…