impellerschoepen

Hallo Dufourvaarders. Ik heb net weer iets geleerd over de impeller en impellerschoepen. Toen wij deze zomer plannen hadden een DF30C te kopen en een proefvaart (onder begeleiding) gingen maken, toen bleek al direct dat er geen koelwater uit de uitlaat kwam. De toevoerkraan stond nog dicht, doch het openen hielp nagenoeg niet. De boot dus, met behulp van het roer, weer naar de kade toe gemanouvreerd en waar door de werf een nieuwe impeller werd geplaatst. De oude impeller mistte alle schoepen. Daarna liep de motor als een zonnetje. We kochten de DF30C en hebben een hele leuke zomer achter de rug.
Echter, net ontdekt met het motoronderhoud dat de impellerschoepen zich keurig opzamelen vlak voor de warmtewisselaar. Het water zal dus niet lekker door kunnen stromen. Draai de slangenklem los (nadat het koewaterlsysteem gesloten en grotendeels leeg gepompt is). Haal de slang los. Je kunt de resten met de vinger uit het rubber kniestuk voor de warmtewisselaar peuteren. Zie foto’s (de rubber knie en de resten).

mariposa39033,8602546296
2006-11-12_203304_motor-vlak-voor-de-warmtewi.jpg
2006-11-12_203325_motor-resten-v-d-impeller.jpg

Hallo,
Ik vernieuw altijd bij het begin van het seizoen de impeller of hij nog goed is of niet. Je zal maar op een kritiek moment zonder koelwater zitten. Dit jaar gebeurde bij de eerste keer dat ik de motor gestart had wat je omschreven hebt, weinig koelwater. Toen ik de koelwaterpomp opende zag ik dat een schoep afgebroken was, deze lag inderdaad tegen de lamellen van de warmtewisselaar. Eigenlijk moet je aan het eind van het seizoen de impeller verwijderen dan blijft hij in goede staat maar ik vernieuw hem liever elk jaar.
Ik heb ook altijd een reserve impeller aan boord, dit geldt trouwens ook voor de V snaar.
Groet,
Henk
 
 
 

Ook wij zijn “getroffen” door een kapotte impellor, terwijl dit net dit voorjaar nieuw geplaatst was, overigens geen nummer 4 van de slechte serie van Volvo Penta.
Er waren bij ons hier en daar flinke stukken afgebroken en een aantal daarvan bleken in de ontluchter van de koelwaterslang te blijven steken. Bij het afbreken van impellorschoepjes is het misschien een goede tip om ook even de ontluchter te bekijken.
 
Wim

Dag Wim,
Ontluchter? Waar zit die ontluchter? Hoe ziet de ontluchter er uit? Ik dacht dat de koelwaterstroom een geheel gesloten circuit is tot aan de uitlaat toe. Inlaat via de saildrive, dan de kogelkraan, het wierfilter, de impeller, de warmtewisselaar en dan linea recta richting uitlaat. Blijkbaar zie ik iets over het hoofd?  Betekent dit dat de impeller schoepen eerst door de warmtewisselaar heen spoelen en dan in de ontluchter terecht komen?
Een foto is misschien verduidelijkend.

Helaas momenteel geen foto. Maar bij mij zit het ongeveer zo.
Inlaat, dan naar de bakskist voor de wierfilter, dan naar de waterpomp aan de motor, dan weer naar de bakskist voor de ontluchter of ook wel vacuumklep genoemd meen ik, en dan naar de inlaat voor de warmtewisselaar.
 
Dat ding ziet er ongeveer uit als een U alleen dan omgekeerd, met een klein slangetje aan de bovenkant… En precies in een van de pootjes zat bij mij een flink stuk rubber.

<?:namespace prefix = v ns = "urn:schemas-microsoft-com:vml" /> <?:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Het koelwater loopt inderdaad eerst naar de beluchter in de bakskist en daarna naar de motor. (*zie foto in de handleiding)
 
Groet,
Henk

Dag Henk,

Ik neem aan dat je dit onderdeel bedoeld. Volvo omschrijft het als vacu?m valve kit. Het is me nooit opgevallen dat dit onderdeel in de bakskist zit, ik ga het op korte termijn bekijken.  
 

Piet,
Dat is inderdaad het onderdeel, de beluchter (vacuum-valve) voorkomt dat het koelwatersysteem gaat hevelen. Als er om een of andere reden onderdruk (vacuum) in het systeem ontstaat kan een hevelwerking van koelwater opgang komen, het openen van het klepje zal de hevelwerking onderbreken. Nadeel van deze beveiliging is dat door vuilafzetting op de klep weer lekkage kan ontstaan doordat deze niet meer goed afsluit als de werking van het koelwatersysteem weer normaal is. Maar het is in ieder geval beter dan dat je motor vol water loopt als gevolg van de hevelwerking. Overigens heb ik er nog nooit problemen mee gehad.
Groeten,
Henk
 

Dit weekend sprak ik met een DF30C bezitter die wel degelijk last heeft gehad van waterslag. Ondanks dat hij altijd, na het zeilen, de toevoerafsluiter sluit is er door hevelen toch water in de motor terecht gekomen. Gevolg … de gehele motor is uit de boot getakeld en gereviseerd. O.a. kromme zuigerstangen etc. Kostte de nodige duizenden euro’s.
Eerlijk gezegd snap ik niet hoe dit alles kan. Moet de toevoerafsluiter altijd direct dicht zodra de motor uit staat … ook tijdens het zeilen … dat is toch niet praktisch en/of veilig?
Wij zijn best wel nonchalant met het sluiten van deze afsluiter.
Al met al overweeg ik nu een luikje te maken in het schuifluik van de motor zodat ik de kraan kan sluiten zonder eerst het gehele bed af te moeten halen (dekbed, laken, matrassen, lattenbodem en dan pas de motorkap wegschuiven … pfffff).

Ter aanvulling, het volgende vond ik op het internet.
Waterslag; Begin dit seizoen wilde ik mijn motor olie peilen en zag dat de olie dik en wit van kleur was…waterslag dacht ik meteen hetgeen ook werd bevestigd nav mijn onderzoek naar de oorzaak. Gezien dit euvel enkele dagen voor het constateren had plaats gevonden (peil nl regelmatig mijn olie) wilde ik gelijk het probleem aanpakken. Een lekke koppakking heb ik uitgesloten dmv een compressietest, alle drie de cilinders hebben nog de zelfde druk als na fabricage 25 bar. De boosdoener kon alleen maar de beluchter zijn, deze moet na het uitzetten van de motor de hevelwerking van het aangezogen koelwater verbreken, om te voorkomen dat de hevelwerking doorgaat en zo de uitlaat optopt en vervolgens de cilinders in loopt. Het kleine membraanpje in de beluchter zat vol met zout kristallen en andere vervuiling terwijl ik deze om het seizoen schoonmaak. Ik heb permanent het membraan in de beluchter verwijderd en het kromme afvoer gaatje wat boven op de beluchter zit, uitgeboord naar een grotere diameter en hier een afvoer slangetje aan bevestigd welke ik in de linker kuiplozer slang 5cm onder het afvoer putje heb laten uitkomen (wel dwars door de kuiplozer slang geboord en afgekit) Nu hoor ik dus voortaan ook geborrel indien ik de motor uitzet en weet dan dat de hevelwerking onderbroken is, werkt perfect. Vervolgens heb ik alle olie (4 liter) die 2x zo dik van viscositeit was door de peilstok eruit gehaald, iets wat een enorme klus was qua geduld want stromen doet het bijna niet. Toen heb ik de motor 3x gespoeld met goedkope Aldi olie en daarna het filter verwisseld. Daarna pas goede olie gekocht en opnieuw afgevuld. Toch wilde ik weten of er nog ergens schade zou zijn en heb toen de cilinderkop verwijderd en gelijk de kop gereviseerd. Nieuwe koperen verstuiver bussen (sleeves) geplaatst en nieuwe klepstoterstang pakkingen met keringen geplaatst (het bekende roken van de Volvo is nu bijna helemaal weg) de kop gecontroleerd of deze vlak was (hier zat een afwijking in van 1/100 mm wat dus te verwaarlozen is) . Alle uit en inlaatkleppen opnieuw ingeslepen met een grove en fijne schuurpasta hier en daar een pakkinkje vervangen (ook de koppakking) alles weer gemonteerd en loopt (weer) als een zonnetje.
Navraag bij de Volvo Penta dealer heeft mij geleerd dat je de oude originele koper/messing beluchter direct moet verwijderen omdat een haperend membraam de oorzaak is van vele gevallen waterslag. De dealer bood mij een PVC beluchter aan met een kogel erin voor rond de €100 (dacht ik) maar heb gekozen om de oude te hergebruiken echter zonder het binnenwerk (membraan).

Ik ben benieuwd wat jullie van dit verhaal vinden. iemand ervaring met waterslag, defecte beluchter (foto?), luikje in de schuifkap.

MVG Piet

Ik heb die afsluiter ook altijd open staan gedurende het seizoen. Tenzij ik echt langer van boord ben.
Ik zie niet zo goed hoe het water systeem moet gaan hevelen. Via de uitlaat kan ik het wel begrijpen maar toch denk ik dat die kans ook klein is bij normaal gebruik.

Heeft iemand fotos van het waterslot en de beluchter? Ik heb de beluchter nooit gezien.

Ik heb alsnog het een en ander uitgezocht en deze tekst haalde ik uit de onderdelen catalogus van volvo penta:

"Vacuumklep:
Voor vaartuigen met een motorinstallatie bij of onder de waterlijn moet een vacuümklep worden geïnstalleerd is. De klep voorkomt dat er water naar binnen komt door de buitenwaterinlaat, wat resulteert in het binnendringen van water in de motor.
"
Als ik me niet vergis staat de motor van de 30cl een redelijk stuk boven de waterlijn. Als er dan een vacuumklep in de boot zit dan is die dus extra en misschien zelfs een beetje redundant.?
Volgens mij hebben wij niet zo een klep, maar ik zal eens zoeken.

Voor wat betreft water via de uitlaat staat in de catalogus :

“Watergekoelde uitlaatgeluiddemper
De uitlaatgeluiddemper dempt uitlaatgeluiden effectief met een minimum aan tegendruk. De demper doet ook dienst als een effectief waterslot. De grote capaciteit voor koelwater voorkomt dat er water terugstroomt de motor in wanneer deze wordt afgezet. Verstelbare montagesteunen maken de uitlaatgeluiddemper gemakkelijk te monteren.
Materiaal: Gewapend rubber met zuurbestendige, roestvrijstalen eind- stukken.”

Al met al zal ik de afsluiter toch maar vaker dichtzetten voor alle zekerheid. Maar niet als er gezeild wordt, dat vindt ik niet zo verstandig en is gezien de plaatsing van de afsluiter ook nietmde bedoeling.

Ik heb de vacuumklep gevonden :smiley:
Hij had zich verschuild achter een pomp.

Ik vroeg me af waar de losse slang voor dient. Het lijkt op een overloop slangetje. Ik vraag dit want hij sluit nergens op aan en hangt los in het gat in de bakskist. Waarschijnlijk heb ik het type met klep anders had ik de bilge allang vol water gehad :smiley: . ( zie foto)

Al met al maak ik me geheel niet druk om waterslag vanuit de aanvoer. In de haven doe ik de kraan bij de saildrive voor de zekerheid voortaan maar dicht. De kraan van de saildrive tijdens het varen dichtzetten lijkt me onverstandiger. Ik las ergens op een forum iemand die dat wel deed , want hij vond dat ie zo goed oplette dat hij nooit onverwachts de motor nodig had.
Ik wens deze persoon erg veel succes en hoop hem nooit in zo’ n situatie tegen te komen. :mrgreen:

Beste Piet,

Na revisie van de motor als gevolg van waterslag, heeft de monteur de beluchter afgekoppeld en een slangetje gemonteerd dat naar de spiegel loopt. Voordat ik de motor afzet, controleer ik of er water uitkomt. Hij kan dan niet hevelen. Dat luikje is dan waarschijnlijk niet nodig.

Heb je daar een foto van?, want ik snap even niet wat ie gedaan heeft.

Waar heb je dat slangetje dan, gewoon in de kuip?
Dat lijkt me geen fraai gezicht. Geeft ie tijdens het varen dan ook constant water?.

De beluchter dient juist ter voorkoming van waterslag. Heb je een foto van de beluchter die jij aan boord had?

Wanneer je af en toe de beluchter nakijkt en test (via slangetje vacuum zuigen) zou je eigenlijk moet geen problemen moeten krijgen.

Toch eens even aan Hans, VolvoPenta monteur te Noordschans, gevraagd naar waterslag en het effect van de afsluiter open/dicht. Antwoord van Hans; “waterslag ontstaat bij langdurig doorstarten bijvoorbeeld als de motor niet aan wil slaan. Het kan ook ontstaan doordat de beluchter niet goed werkt. De afsluiter mag gerust open blijven staan, die heeft geen effect op het waterslagprobleem”.

Deze VP impeller was 2 à 3 jaar oud en had nu 3 gescheurde schoepen. Er wordt frequent gevaren. Al met al is het eens per twee jaar vervangen van de impeller waarschijnlijk een goed uitgangspunt.

Piet,
met zo’n impeller zou ik niet varen. Dat is ongeveer het punt dat die niet meer werkt, en je geen goede koeling meer hebt. Wij vervangen die elk jaar sinds het probleem met nummer 4. We laten de afsluiter altijd open staan (behalve in de winter in het water), want als die toevallig gesloten staat bij het starten, heb je ook veel kans op afgebroken schoepen. De afsluiter is ook niet echt gemakkelijk bereikbaar. Waterslag lijkt me moeilijk gezien de stilstaande impeller de leiding afsluit, en de uitgang boven de waterlijn is - maar wel een extra veiligheid. Het kan wél met zo’n impeller met 3 afgebroken schoepen…
Wat me lastig lijkt op de Dufour 30 is dat zowel de wierpot als de ontluchter in de bakskist staan, boven de waterlijn, omdat het motorcompartiment onder de waterlijn staat, of er in elk geval er geen plaats is. Hierdoor hebben wij een leiding van de afsluiter naar de wierpot die loopt via de technische ruimte, en heen en weer van de pomp naar de ontluchter en terug naar de motor. Dat maakt de leiding erg lang en is er m.i. veel druk nodig om te pompen, meer kans op lekken en knikken ed.
Het uitblazen van de leiding van de motor naar de afsluiter is dan ook moeilijk (of beter met een compressor zoals ergens anders in het forum beschreven staat…