impeller

Hoi,
Heeft iemand van jullie ervaring met het plaatsen van een nieuwe impeller in een Volvo MD7a (in een 2800)? De waterpomp zit echt helemaal achteraan de motor; iets met een spiegeltje ofzo?
Pomp is goed nu maar ik wil voor de zekerheid een nieuwe plaatsen (schip eind vorig seizoen gekocht) om verrassingen te voorkomen.
Houd me voor tips aanbevolen.
WimBarcarolle38523,6514814815

 Beste Wim,
 Hier een paar kleine tips wat betreft het vervangen van impeller bij een Volvo MD7A/B.Zorg voor een goede looplamp ter plaatse, dus geen spiegel o.i.d. wring je in een paar bochtjes zodat je redelijk recht voor het pompje komt.Zorg ook voor nieuwe pakking tussen deksel en huis, e.v.t reserve boutjes voor het deksel zelf (zitten soms vast en beschadigd).Demonteer deksel, trek de impeller iets naar voren,los het borgboutje in het midden van de impeller (even zoeken) trek de impeller van het aan drijfasje,controleer inwendig huis en deksel, bij beschadiging met zeer fijn schuurpapier glad maken en polysten.Nieuwe impeller monteren borgen insmeren met wat vloeibere zeep,samen met aandrijfas in het huis terug plaatsen/duwen,nieuwe pakking met deksel monteren, boutjes eerst even invetten, (werkt prettiger).  Wim succes.
 vr.gr Bert Spaan

Bedankt Bert,
ik ga met je tips aan de slag (als het even iets minder warm is bij voorkeur) en verwacht dat het dan wel zal lukken. Groet Wim.

hallo wim.
ik kan bij mijn 2800 in de bakskist een zijschot van de motorruimte weghalen .door nu in de bakskist te kruipen kan ik achter de motor komen en is de impellor beter te berijkken.ik weet niet of dit luik standaard is bij de 2800?
succes ron

Dank je Ron, dat is inderdaad standaard. Misschien dat mij 2.00 meter me parten spelen bij dat werk; ik ga er mee aan de slag.

hoi,
Wel eventje opletten dat je het asje er niet mee uit trekt uit het pomphuis. best tegen houden anders heb je meer werk dan je lief is.
Wat ik ook heb gedaan is het impellertje een beetje ingesmeerd met zuurvrije vaseline omdat het eventjes duurt voor het water terug voor koeling zorgt.
Is mij ooit verteld door een volvo monteur.