Horren

Aan de binnenkant rondom de patrijspoorten zijn lipjes gemonteerd vermoedelijk om horren roosters mee vast te zetten.
Zijn deze horrenroosters standaard verkrijgbaar of kan je ze beter zelf maken? Iemand ervaring?
Groet Hans

Hans,
volgens de documentatie van Lewmar
en.lewmar.com/products/index.asp … 1&page_id= 99&part_number=367400252
is een horrenrooster (flyscreen) meegeleverd; we hebben het echter ook niet meer, en hadden dezelfde vraag.
Johan

[size=12]BSI A/S [/size][size=12]www.bisdk.com[/size][size=12] levert (leverde) een FLYSCREEN FOR HATCH TRIM SERIES 55 AND 62. Onder Partnumber 534343M36 kocht ik de laatste op uit een oude voorraad (2005). En, deze paste. De maatvoering is niet perfect (iets te kleine radius in de hoeken) doch via aanduwen met beleid kunnen er voldoende klips dichtgedraaid worden. Deze moet ik nog enigszins ruimer afstellen.
Ik betaalde Euro 42,-. Dat doet pijn … muggebulten ook!
[/size]
[size=12]Ik heb (voor jullie) aan BSI een mailtje gestuurd.
[/size]
Vraag:
"Good morning,
Are the moonlight flyscreen fot the hatches series 55 and 62 still available? If so, where to buy in the <?:namespace prefix = st1 ns = “urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags” /><st1:country-region w:st=“on”><st1:place w:st=“on”>Netherlands</st1:place></st1:country-region>?

Antwoord (per heden):
<?:namespace prefix = o ns = “urn:schemas-microsoft-com:office:office” /><o:p>Dear Sir
Our distributor is still Technautic in wormerveer. All distributors are on our web page [size=12]www.bsidk.com[/size] 
Best Regards
Brian Kristensen

Veel geluk hiermee.</o:p> 
2007-06-25_203650_hor.jpg

Piet,
Dank voor je moeite, ik waardeer dit zeer. Waar is jouw vaargebied? Als we elkaar een keer tegenkomen krijg je een biertje van me.
Groet, Hans

Hor voor de slaapcabine:
Ik heb nu ook een hor voor de slaapcabine gemaakt. Deze vakantie hadden we er al veel plezier van.

Werkwijze:

  • Met behulp van een maatlat en een stuk karton heb ik de binnenafmetingen van het raam alsmede de radius van de hoeken opgemeten.
  • Het stuk karton heb ik op een oude spaandplaat geniet
  • Met een grote gaten zaag (iets kleiner dan de radius) heb ik uit een oud stuk spaanplaat enkel segmenten gemaakt en deze op de mal gespijkerd. De hoeken heb ik enigzins vrij gehouden (circa 4 a 5 mm).
  • Van een lengte aluminium buis (4 mm rond) heb ik rondom de mal een frame gebogen.
  • Met een ijzerzaag de lengte ingekort zodat de uiteinden elkaar exact raken in het midden van een lange zijde
  • Het frame in het raam passend gebogen
  • Met polyurethaanlijm en een koploze spijker heb ik de frameuiteinden aan elkaar gelijmd
  • Via dubbelzijdig tape uit de autohandel heb ik horrengaas op het frame geplakt en het overtollige materiaal afgeknipt/gesneden.
De hor past door het frame eerst aan de bovenzijde onder het raamscharnier te klemmen en dan in de onderzijde te duwen.



Een nadeel is dat het raam nu niet dicht kan. Als het gaat regenen, moet de hor er eerst uit. Misschien verzin ik nog eens iets dat met zuignappen (zoals waarmee een afdroogdoek wordt opgehangen) op de buitenwand van het schip geklemd wordt. Dat is achteraf gezien misschien gemakkelijker te maken en is handiger omdat het raam gesloten kan worden tijdens een regenbui zonder dat de hor verwijderd hoeft te worden.    
2007-07-25_225827_hor-03.jpg
2007-07-25_225849_hor-02.jpg
2007-07-25_225908_hor-01.jpg

Piet,
Mooie hor. Ik heb bij een andere D30 gezien dat ze een oplossing hadden voor het inregenen. Deze boot had een extra stuk doek met drukknopen aan de buiskap bevestigd (net boven het luik). De andere kant was met een drietal lijntjes aan de voetrand gezet (met haakjes). Op die manier kan het niet inregenen en wordt het ook een stuk donkerder.
Groet,
Ewald

Hoi Hans (Griddel)

Misschien is het volgende iets voor je.
Wij hebben zelf horren gemaakt, omdat de horren van Lewmar
van kunststof zijn en erg duur en niet zo erg lang meegaan, dat is
dan netjes uitgedrukt.

Je koopt bij de bouwmarkt, muggengaas met bijbehorend klittenbandset.
Voor het vluchtluik maak je van karton een mal, die precies in de uitsparing past. Neem de vorm over op het gaas en vervolgens zigzag je het klittenband erop.
Op andere deel v.h. klittenband zit een pakstrip, deze plak je precies in de uitsparing v.h. vluchtluik.
Maak op het gaas ook twee lusjes, zodat je het gaas makkelijk kan verwijderen.








Voor de klapraampjes, heb ik van een paar houten luxaflexdelen (ja, die waren over) heb ik een frame gemaakt en gelijmd met expoxy en hierop het gaas geplakt.
Aan de bovenkant heb ik twee nokjes gemaakt en aan de onderkant
heb ik twee wigjes gemaakt, die in de vergrendeling van het raam passen.
Zie foto’s



Hans


2007-08-10_191844_IMG_0042.JPG
2007-08-10_192230_IMG_0044.JPG
2007-08-10_192316_IMG_0045.JPG
2007-08-10_192337_IMG_0046.JPG
2007-08-10_192413_IMG_0043.JPG

Hallo,
Dank voor jullie oplossingen, deze hebben mij op het idee gebracht zelf iets te fabriceren.
Ik heb van een melkwitte kunststofplaat van 2,5 mm dikte in de vorm van de klapramen met behulp van een decoupeerzaag randen met een breedte van 3 cm uitgezaagd en deze aan de binnen kant met horgaas beplakt.
Groet Hans (Griddel)


2007-09-21_225949_DSC03282.JPG
2007-09-21_230016_DSC03283.JPG