Hoe zeilt ze?

Zijn er mensen die ervaringen hebben met de 1800?
Liefst met kielmidzwaard. Hoe zeilen ze, hoe ruim zijn ze, wat zijn de zwakke kanten, wat met de bouwkwaliteit, stabiliteit,…??
Veel vragen dus!
Groeten
Dieter

Beste Dieter,
Mijn Dufour 1800 van 1983 is een heerlijke boot. Voor die klasse heerlijk ruim en toch goed sportief te varen. Met een Dufour 1800 (uiteraard in goede conditie gehouden) sla je absoluut geen modderfiguur, integendeel.
Op dit moment doe ik mee met de clubwinterwedstrijden in Drimmelen en het is elke keer weer genieten.
Vanwege mijn eigen zeilkwaliteiten (pas 3 jaar ervaring) sta ik nog niet voren aan in mijn groep, maar ik kan mijn positie handhaven. Inmiddels heb ik een nieuwe Genua en een fok aangeschaft met de bedoeling beter te presteren. Ik heb helaas afgelopen jaar niet geoefend vanwege omstandigheden.
Ook moet ik nog ervaring opdoen met de algehele afstelling van de boot (stagen aan de mast enz.).
Ik ben van plan komende zomer weer heerlijk te gaan genieten in de Zeelandse wateren. En dat kun je met een Dufour 1800.
M.a.w. ik kan jou dit type aanbevelen.
Groet, Ad Wennekes

Met kielmidzwaard bedoel je gewoon een vaste kiel denk ik?



We hebben nu sinds aug 2005 een 1800 en we hebben de toch van zuid naar
noord gemaakt door nederland. Hierbij zijn we meteen bij windkracht 6
met volle zeilen over het ijsselmeer gekomen en dat ging verbazend
goed. Je kan er stevig mee doorzetten voordat je echt op het randje
begint te spelen.



Verder heb ik deze boot dus ook nog niet zo lang dus nog volop aan het verkennen van de mogelijkheden.



De dufour 1800 staat erom bekend(naar wat mij verteld is) dat het een heel snelle boot is en dat je er ook flink wat mee kan afstellen om de snelheid verder te verbeteren.



De ruimte binnen ie goed, hij is op zijn breedst 2.75m en dat is voor
de lengte behoorlijk breed maar dat levert binnen veel extra ruimte op.
Ook zijn de opbergvakken handig achter de zitplaatsen geplaatst
waardoor ruimte optimaal benut wordt.



Bouw kwaliteit is naar wat ik in deze korte tijd gezien en gelezen heb
gewoon goed. Zoek anders eens op i-net naar dufour ervaringen van de
bouw kwaliteit.



De boot is gewoon een degelijk, stabiel en heerlijk te varen schip.



Het enige waar je goed op moet letten bij het kopen van een 2de hands
dufour is dat hij redelijk tot goed onderhouden is en dan kun je een
pracht van een schip hebben.






Bedankt alletwee voor de antwoorden.
Een kielmidzwaard is een vaste ondiepe kiel met daarin een stalen zwaard dat je kan laten zakken om aan de wind hoger te komen. Niet gewoon een vaste kiel dus. Opgehaald zwaard geeft diepgang van een 80 cm.
Jullie enthousiaste reacties over de 1800 zijn veelbelovend. Ik onthoud er verder van dat de Dufour niet over-build is, maar toch ook niet tot de zwakste behoort.
Zijn er echt specifieke zaken waar ik op moet letten?
Groeten,
Dieter

Heb Dufour 1800 uit 1982 sinds 1999. geen problemen mee. Misschien moet je wat inleveren op zeilprestaties met zo’n zwaard, en is het mechanisme zelf niet onderhoudsvrij. standaardkiel van 130 is wat mij betreft prima, wel spannend over het wantij naar Ameland… Heel veel boot voor zeker tegenwoordig niet veel geld.

Ik heb ook al een aantal jaar een Dufour 1800. Naar volle tevredenheid moet ik zeggen!
Ik heb eens gesproken met iemand die zowel een 1800 en een 2800 heeft gehad. Deze persoon was meer van de 1800 gecharmeerd dan van de 2800. Dit had voornamelijk met de zeileigenschappen te maken. De 1800 voelde levendiger aan volgens die persoon. De 2800 was natuurlijk wel een stukje ruimer.

@ Wennekes

Ik zie dat je je 1800 reeds te koop aanbiedt?!
Is hier een specifieke reden voor?

Groet