Hijsen grootzeil gaat steeds moeizaamer

ik merk dat het hijsen van het grootzeil since enige tijd steeds zwaarder gaat op onze boot. :cry:

heeft er iemand eend idee :bulb: waar dit aan kan liggen ?

Groetjes,[/size]

Hoi John, ik heb het ook wel eens gehad en dat was toen vrij vlug opgelost door de zeilkarren en de mastgroef eens goed met zoet water te spoelen en daarna in te spuiten met teflon spray, let ook eens op dat de kar aan de volledig doorgelatte zeillat, die loopt op wieltjes, dat deze niet vast zitten, verder bij het hijsen zorgen dat je onderlijk , neerhaler en grootschoot niet onder spanning staan, ook heb ik mijn val al eens vervangen omdat redelijk stijf was geworden en ik daar toch ook wat weerstand van vond.

Groet Willy.

Ik heb ook zoiets gehad bij mijn voorzeil. Toen ik het met mijn zeilmaker besprak heeft hij voor mij een stuk voorlijk met doek voorzien van twee lussen gemaakt.
Zo nu en dan (meestal in het winterseizoen bij wegnemen en plaatsden van de zeilen) trek ik dit voorlijk heen en weer door de groef om die te reinigen. Via een speciaal smeermiddel kun je dan de groef mooi gladmaken zonder dat die troep in je zeil terecht komt en vlekken achterlaat.

ik ben volgende week weer op de boot, en zal eens kijken of ik het kan oplossen

Bedankt voor de tips,