High Aspect fok voor 34P

ik heb naar enig overwegen besloten om naast de std genua er een High Aspect fok bij te kopen.

eventuele tips over waar op te letten, qualiteit / performance , ervaringen met verschillende doeken of leveranciers.

alvast bedankt & groetjes,

Ik heb naast de standaard Genua ook een HA Fok gekocht en dat bevalt erg goed. Ik denk dat je zeker een zeilmaker naar de specifieke situatie op je boot moet laten kijken om vast te stellen hoe groot de fok moet zijn en wat kan/niet kan. Een goede zeilmaker komt naar jou boot ipv andersom. Normaal kom je ongeveer uit op 95% zeiloppervlakte.

Ik heb voor een dikker doek gekozen omdat ik de fok met name bij meer wind gebruik en verticale latten erin laten zetten voor mooier sluitend achterlijk. Ik heb gekozen voor De Vries Sails Cruising Offshore (zonder UV band). Dit is Dacron doek.

Eigenlijk vaar ik nu 80% van de tijd met HA Fok en gebruik de genua alleen nog maar met wind onder de 8 knopen omdat de HA fok hoog en snel vaart. (soms ook geen zin om te wisselen moet ik bekennen). De HA fok presteert overigens wel een stuk minder op de ruime koersen (>120 graden), maar dan zet ik bij weinig wind toch een genaker. Uitbomen van de HA Fok werkt overigens ook goed.

Groet en succes met je keuze,

Ewald

Hallo John,

Ik vaar altijd met de high aspect op mijn 34P en het bevalt mij uitstekend. Ik heb een High Performance uitvoering en ik heb de ha-fok bij vd Werff in Made gekocht. Zij varen zelf ook met een 34P en weten waar ze over praten. Ik heb erg goede ervaringen met hun maar er zijn natuurlijk legio zeilmakers die zoiets kunnen maken. Ergens anders op deze site staat ook nog een discussie over de high aspect.

Gr Raymond

Hoi John,

Wij varen ook altijd met de HA-fok. De fok gaat er bij in het voorjaar op en gaat er pas in het najaar af. Tussendoor misschien een keer er af voor een wedstrijdje, maar meer ook niet.

Wij hebben de ha-fok gekocht bij Sailselect. Dat zijn zeer goede goedkope zeilen, heel netjes afgewerkt met leer e.d. diepte strepen, telltales, latten er in, eventueel merkteken of nummer e.d. (www.sailselect.nl)
Wij hebben gekozen voor zwaar dacron met een witte UV-strook en zeillatten in het achterlijk. Let ook vooral op het aantal banen dat het zeil heeft. De vormvastheid en sterkte hangt hier o.a. van af. Ik heb geconstateerd dat Sailselect minimaal dezelfde kwaliteit levert als de bekende zeilmakers in Nederland, maar tegen aanzienlijk lagere prijzen. Soms scheelde het zo’n € 500,-. op een prijs van tussen de 1500 en 2000 euro’s. Als je wil kan ik nog wel even de factuur voor je opzoeken. Na 2 jaar intensief gebruik, ziet het zeil er nog prima uit.
Jeroen Koninkx, van Sailselect komt gewoon op je boot opmeten en kan daarbij ook nog allerlei advies geven uiteraard. Zij hebben ook vele andere zeildoeksoorten tegen zeer concurerende prijzen. Meestal zijn je zeilen dan binnen 5 a 6 weken klaar.

Succes,

Ciao,

Eerder zijn er op dit forum bij Dufour 34 onderwerp “nieuwe high aspectfok” allerlei waarheden en onwaarheden over dit onderwerp geschreven. Het lijkt me niet zinnig om dit opnieuw te doen. Even teruglezen en je weet alles weer.
Vriendelijke groet
Zoute Zoen ( in winterslaap)

wat is het oppervlak in m² dat jullie hebben, omdat dit variert bij de zeilmakers tussen 23 en 26²

groetjes,

Oppervlakte kun je uitrekenen. De Vries hanteert 98% voor een HA Fok (per abuis hierboven 95% geschreven).
Onze genua(Jeanneau SO36i) is 33m2 en 130%. Dan is een HA Fok (33/130)*98 = 24,8m2~ circa 25m2.

Succes met je keuze,
Ewald

Ik geloof dat onze HA-fok 27 m2. Maar wij hebben wel een 34PP, dus met hogere mast, dan standaard.

Ik zal het eens opzoeken. Op de Dufoursite elders op de website van Denemarken of zo, zie forum bij 34 P, staan mogelijk ook de zeilafmetingen. Kijk ook daar eens.

Ciao,

Mijn advies is er één precies in te laten meten door Wessel van der Werf (zeilmakerij.com), maakt op dit moment hele goede voorzeilen met een hoog rendement. Je kan merken dat zijn eigen ervaringen met de 34P hebben geleid tot een betere vorm van de voorzeilen dan wat je elders krijgt. Wat betreft afmetingen, ik heb al een high aspect van ca. 25 m2 maar denk erover er nog één bij te laten maken die iets groter is. En wel zo dat het achterlijk zo dicht mogelijk bij de zaling komt en de schoot nog precies binnen het wand door gevoerd kan worden. Heb je in mijn beleving het meeste aan.
Succes ermee!
Menno

Wij hebben een HA van Quantum. Nic Bol kan je goed adviseren.

Ik heb naar twee dingen gekeken:

  1. Soort doek, dit bepaalt de vormvastheid naarmate het harder gaat waaien
  2. Bolling, dit bepaalt de windrange, dit moet je zelf bepalen bijv. van 4 tot 5 Bft

Hoi John,

Het mooie is dat bij Sailselect je al deze service, die hierboven genoemd wordt, ook nog er bij krijgt, maar dan veel goedkoper. Het prijsverschil liep op tot eur 500,-. Mijn Ha-fok voldoet aan al deze wensen en eisen en staat al 2 jaar perfect tot zo’n 6 bft.

Het overwegen waard niet?

Ciao,

ik heb nu enkele offertes opgevraagd aan de hand van jullie informatie, en zal dan in januari de beslissing nemen.

Bedankt voor deze info en wij wensen jullie prettige feestdagen en een gelukkig nieuw jaar.

Hoi John,

Wil je een overzicht maken en dat dan plaatsen op deze site. Dan hebben wij er ook nog wat aan.
Ik ben benieuwd.
Prettige dagen verder.

Ciao,

wij zijn tot een beslissing gekomen en hebben gekozen om een HA fok bij Sailselect te bestellen.

Ik heb hiernij ook ervaren dat het niet echt mogelijk is om de zeilen van de verschillende zeilmakers op een eerlijke manier met elkaar te vergelijken en al snel moet opletten dat je geen appels met peren vergelijkt wat dan ook weer voor een eventueel prijsverschil kan zorgen.

Het blijft dan uiteindelijk dan toch een persoonlijke keuze waarbij qualiteit, performance, prijs en eventuele levensduur die een ieder voor zich moet afwegen tegen wat men verwacht of gaat doen met het zeil.

Hierdoor ben ik dan ook verzichtig met het noemen van prijzen, maar kan er het volgende over zeggen.
Sailselect was met 1274€ toch wel een 300-500 € goedkoper dan De vries Lemmer, De Vried Makkum, Gaastra, UK, die dan dicht bij elkaar lagen.
Winter kortingen willen ook nog well eens verschillen, en er zijn grote prijsverschillen voor tell-tales, vertikale latjes, dieptestrepen, afwerking van de hoeken, UV strip, rollfokhoes, doek, etc.

Nu maar wachten tot we weer kunnen gaan zeilen om de nieuwe HA fok te proberen :wink:

Ps Sailselect heeft ook nog een 2e hands HA fok liggen voor een 34P met hogere mast, dus als iemand interesse heeft.

Hoi John,

Leuk dat je ook voor sailselect gekozen hebt. Onze HA fok bevalt goed. Het prijsverschil heb ik berekend door de opties die ik er bij / aan wilde hebben, gewoon op een rijtje onder elkaar te zetten en dan de prijs per m2 te berekenen. Werkt erg goed. Ik kwam inderdaad ook op een verschil van 300 - 500 Eur. Erg veel voor een zeil van rond de 1300 - 1500 eur.
veel plezier er mee!

Ciao