Helmstok versie

Wie heeft er gevaren in helmstok gestuurde 34 performance. Ik ben benieuwd hoe het bevalt dat de overloop geheel achterop zit en of de “stuurmanszit” achterop nog wel een functie heeft. Prijsverschil tussen stuurwiel en helmstok inclusief stuurautomaat is ?8000, dat lijkt me wat veel.

wel, ik heb ook serieus naar de 34 gekeken (en uiteindelijk, vanwege de ruimte voor een dufour 385 gekozen). de prijs voor de stuurautomaat is vrij ridicuul in ht licht van de prijs van het schip; ik heb echter van een ander begrepen dat een stuurautomaat van simrad ook geplaatst zou kunnen worden voor ong. 3200 eu. Volgens mw. sikking uit Muiden zit het in de afmetingen van de stuurconsole; ben bij die prijs benieuwd wie er uberhaupt nog een stuurautomaat aanschaft. 

Voor het inbouwen van een onderdekse stuurautomaat op een Gib Sea 352 kreeg ik destijds een rpijs op van ?5000 .
Een onderdekse stuurautomaat is veel beter dan de goedkopere wheelpilots. Ten eerste zijn ze rustiger en ten tweede sterker. Ze sturen ook preciezer.
Daarnaast hebben de wheelpilots last van aanlopen en kunnen ze storen onder invloed van de zonnewarmte.
Mijn Simrad WP 30 had aanvankelijk een kapot kompas. Na reparatie stuurt hij goed als we op de motor varen. Onder zeil wil hij nog wel eens gaan zigzaggen. Ik ben niet erg tevreden. Volgens mij is er niets aan te doen. Ik lees deze klachten zeer regelmatig.
 gibsea3338474,4766550926

Ik heb gisteren op een paar kleine punten na mijn stuuurautomaat project afgerond. Ik moet wel toegeven dat het achteraf meer werk is geweest als ingeschat. Ik heb gelijktijdig een Webasto kachel ingebouwd en ben er de hele winter mee bezig geweest. (Gemiddeld twee dagen per maand)  
Hierbij een opsomming van de kosten.
-Raymarine S1G package, bestaande uit, Course computer S1G, 8001 control unit, en hydraulische pomp. Deze set heb ik uit uit Amerika meegenomen, kosten EUR 1600,00
-Een hydraulische cylinder, Exalto, kosten EUR 285,00
-Extra arm op kwadrant, via via laten maken, kosten EUR 25,00
-Diverse leidingen, koppelingen, bedrading, etc, kosten (valt altijd tegen) circa EUR 200,00
Ik had natuurlijk groot voordeel dat ik de package mee kon nemen vanuit Amerika, maar opgeteld kom je dan uit op circa EUR 2100,00
Nogmaals het inbouwen viel mij tegen maar toe gisteren het systeem eindelijk luchtvrij werkte was ik dat weer vergeten,
Ik zal van het weekend wat fotos maken zodat ieder kan zien hoe ik het geheel ingebouwd heb.
 
 
 
 
 

Hierbij nog even een foto van het hydraulische gedeelte
De foto hoe buiten een en ander zit komt later

Ik heb nog geen foto gezien van de helmstokversie van een Dufour 34 op dit Forum.
Daarom:

 
2005-09-08_221227_D34_barre_franche.jpg

Je moet bij een stuurwiel versie goed opletten op de achterstag. Deze is boven de je hoofd gesplitst. Als je achter het stuurwiel staat, heb je weinig sta-ruimte maar ook weinig hoofdruimte. Rechtopstaan gaat nog wel, maar onder helling stoot je gauw je hoofd tegen 1 van de achterstagen. So beware!

De achterstag is op de nieuwe versies ook nog voorzien van een extra vetraging, hierdoor zat ik steeds met mij haren in de staaldraad…
Deze is er inmiddels tussenuit nu kan ik prima tussen de splitsing in staan. Onder helling leert de ervaring dat je dan meestal in 1 van de boorden zit te sturen wat dan fantastisch gaat met het grote wiel. Het schip is zeer goed uigebalanceerd, met 1 vinger te sturen en ook het roer even loslaten wordt niet direct beloond met een koersafwijking. Ofwel geef mij maar mijn stuurwiel (had hiervoor een Dehelr 31 met helmstok).
Groet,
Menno
D34 Performance Maatskip"