Helmstok of stuurwiel

Ik denk eraan binnen afzienbare tijd een 325 aan te schaffen maar twijfel tussen een stuurwiel of helmstok. Ik ben een helmstok gewoon en vaar regelmatig alleen en gebruik daarbij veel de automatische piloot. Een helmstok is goedkoper en ook de piloot daarvoor. Nadeel is dat de kuip breed is waardoor je moeilijker aan de helmstok kan. Op de volgende link vind je enkele foto’s van een helmstok die dit wellicht oplost. Wel niet om aan te zien dat alu of RVS. Ook mooie foto’s van lopend want etc…
gmcvoile.com/DUFOUR325ESSAIS/
Voordeel van een helmstok is meer ruimte in de kuip en gemakkelijker doorgang naar achteren. Andere keuzes die je dan ook moet maken is waar je de groottschootoverloop wil. Bij een helmstok zijn er 3 mogelijkheden. Op het kajuitdak met 2 ogen (standaard), op het kajuitdak met een rail of in de kuip met een rail. Op de foto’s zie je de overloop in de kuip. Vind ik niet zo knap en verkies daarom rail op het dak. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?
Wat me ook wat zorgen baart is de kritiek van de lage rugleuning in de kuip. Bij helling zou die in je rug duwen? Is dit zo? De diepere kiel (1,85m) is dan weer een goede zaak, denk ik, maar ik weet niet of daarmee ook het roer ook langer is geworden.
Groet!
Gibsea28DL (die overingens te koop staat)
 
 
 
 
 

Hoi Gibsea28dl,
Wij hebben vorig jaar na lang wikken gekozen voor de stuurwielvariant, met overloop op dak. Juist door de brede kuip is de stuurwielvariant prettiger. We hebben (nog) geen stuurautomaat in laten bouwen, wel heb ik gezien dat van zowel de helmstokvariant als de stuurwielvariant de automaat onderdeks direct op het kwadrant zit gemonteerd, dus voor kosten maakt dat niet uit! De overloop op het dak geeft veel ruimte in de kuip, maar maakt dat wanneer je alleen vaart, je iets behoudender vaart. Zodra je met meer bent is de bediening op het dak goed.
Over de zit in de kuip, ook onder helling hebben wij geen klagen. Alleen door de breedte heeft de niet roerganger weinig houvast onderhelling.
Succes met je keuzes.
Groeten
PimPimR39131,9007523148

Hoi Hoi,
Stuurwiel of helmstok is altijd een lastige vraag. Denk ook aan eventueel verkopen later, restwaarde?
Ik zou altijd kiezen voor een grootschoot in de kuip. Je boot is dan veel beter beheersbaar, zeker als je alleen vaart.
Met een helmstok is stevig achteruit varen, zeer lastig, dus… weer een overweging.
Trouwens we hebben ook een te koop onderdeel op deze site!
Succes,

Nog even een aanvulling. Als je een stuurwiel neemt, kijk dan of je makkelijk aan de hoge of lage kant kan zitten. Ik bedoel hiermee, dat je het stuurwiel makkelijk kan bedienen als je bijvoorbeeld aan de lage kant of hoge kant zit, in het gangboord, tegen de reling aan. Voorbeeld. Bij onze oude 36 Classic, Borrias, vond ik het stuurwiel te klein en heb een groter stuurwiel besteld (90 cm doorsnee ipv 80). Hierdoor kon ik beter in het gangboord zitten. Je moet wel opletten als je een groter stuurwiel koop of je bakkist-deksels of andere dingen dan niet in de weg zitten. Op onze nieuwe 34PP zit een perfect stuurwiel (ook een optie overigens), dat vanaf de hoge of lage kant perfect te bedienen is. Kom maar eens kijken bij Messink Yachting in Enkhuizen. Daar liggen zowel de 34P als de 325 met stuurwiel (en anderen) en kan je het vergelijken.
Als je jacht groter wordt dan 30 tot 33 voet, zou ik geen stuurwiel meer nemen, o.a. vanwege dat achteruit varen o.a. (vaar maar een achteruit je box, met stevige vaart en veel dwarswind, dan moet je wel snel varen). Ik noem dat nadrukkelijk, omdat ik daar veel negatie ve ervaring mee heb.
Ciao,