Hoi knutselaars,
In onze RAP zaten een heleboel kastjes waar geen planken in zaten en daardoor in-efficient gebruikt worden. In de voorhut o.a. 2 hangkasten, een hangkast in de achterhut (wij hebben 1 achterhut), onder de kaartentafel een kastje zonder plankjes, een enorme brede ‘natte’ kast, geen plank in het aanrecht kastje onder de wasbakken en een loze ruimte in het kastje onder het wasbakje in het toilet/douche.
Ik heb daar nu planken en plankjes aangebracht. Lekker veel extra ruimte geeft dat, efficient opbergen en nette kastjes. In de voorhut de bakboord hangkast, 2 planken erin, onder de kaartentafel 2 plankjes (zie foto), onder de wasbakken van de keuken 1 grote plank. een Ikea hangrek in de ‘natte’ kast aan de rechterkant (zie foto). Dan kunnen de pakken nog aan de linkerkant hangen. Wij hangen ze altijd droog weg. Het roetje van de stuurboord hangkast in de voorpunt heb ik nu dwars op de lengte-richting van het schip gezet, makkelijker ophangen. De hangkast van de achterhut ook 2 planken in gemaakt en onder het wasbakje in het toilet, achterin ook een plank gemaakt.
Uiteraard van dun multiplex voor het gewicht met genoeg ondersteuning?!
Zo ik ben weer even van de straat geweest!
Ciao,
Mooi hoor Hans! Ik ga ook klussen deze winter
Hierbij nog een foto van het bakboord kastje in de voorhut.
Ciao,
Mooi gelukt, Hans
Welk materiaal heb je gebruikt en waar koop je dat?
Guido Flach/Noorderzon
Hoi Guido,
Voor de plankjes heb ik gewoon triplex gebruikt met een mooi afwerklatje. Die heb ik gebeitst met mahonie 2x. Ik heb de plankjes op maat laten zagen bij onze plaatselijke doe het zelf zaak op de maximale maat (let op de diepte). Ik hoefde alleen nog maar de schuine kantjes er af te zagen. Dus goed meten van te voren, scheelt een hoop zaagwerk. nokjes om de planken op te houden met spijkertjes, let op de lengte ivm je houtdikte van de zijwanden van de kastjes. De overgebleven stukjes van de sierlatjes heb ik gebruikt om de achterkant, middenin, te ondersteunen van de grote planken. Die heb ik met montagekit vastgezet, zowel aan de achterzijde van de kast als de plank zelf. Dan schuift de plank niet, blijft de plank op zijn plek.
Dit was het zo’n beetje.
Ciao,
Ik heb op mijn D34 P meer dan voldoende ruimte zowel qua legplanken als qua hangkasten. Dit soort eigen timmerwerk, hoe goed ook uitgevoerd, doet afbreuk aan de schoonheid van een D34.
Ik ga liever zeilen dan ben ik ook van de straat.
Inderdaad, maar als je het nodig hebt en op een regenachtige dag doet, valt het best mee!
Hans, waar zijn nu die aflegplakjes, zie ik die zaterdag in Vianen bij boer Bas? Of bedoel je daar de planken in de kas-sie’s mee
Hoi Leo,
Je kan ze zaterdag zien, onder het genot van een biertje op de RAP.
Ik heb ook nog afwerkplankjes, maar dat vertel ik later wel.
Varen jullie met George en Ria mee, om komen jullie 's avonds langs?
Ciao,
Knap gedaan Hans.
Ik heb net met karton de exacte maten genomen voor het maken van extra plankjes. Heb dan ook met veel interesse naar je fotoos gekeken.
Seconds thoughts : hoe meer bergplaats wij hebben hoe meer…! Gewicht ,gewicht !
Guy,
Ik heb de breedte genomen en de langste diepte. Bij de doe het zelf zaak heb ik deze rechthoek laten zagen. Daarna de kortste diepte gemeten en deze zelf netjes recht afgezaagd. Er zit dan misschien een kiertje tussen de wand en het plankje, maar dat is helemaal niet erg. Ventilatie en je ziet het toch niet achterin die kast. Scheelt een hoop werk. Wij nemen nu niet meer mee, maar wat we meenemen ligt makkelijker voor het grijpen en netter in de kastjes. Anders lag alles boven op elkaar. Nu kan je het beter verdelen. Dus niet meer gewicht, hooguit voor de triplex plankjes, maar dat valt best mee. Een paar onderbroeken van je vrouw minder en je hebt het al gecompenseerd!? Of ze moet strings dragen?
Ciao,