Handreling dufour 2800

Ik ben op zoek naar handreiings voor een Dufour2800.
De huidige handrelings zijn planken hardhout voor terrasbouw.
En die aan bb is vooraan gebroken.
Dus heeft een van de vorige eigenaren ze al eens vervangen.
Waren de originele handrelings uit teak, of een andere houtsoort ?
Welke vorm ? plat of op “pootjes” ?

Heeft iemand al ooit ergens handrelingen vervangen.
Alle suggesties zijn welkom.

Hallo Tony,

Ik heb voor mijn huidige boot een 2800 gehad. Proficiat, het is een fijne boot. Niet de snelste, maar een goed toerschip.

Ik neem aan dat je de handreling bedoeld op het dek. Die is van hardhout. Het is een lat, gebogen met de kromming van de kajuit. Zit met lange schroeven vast aan de blokjes welke als uitsparing zitten op het dak van de kajuit. In deze blokjes zit hout. Bij sommige boten is dat hout door inwatering gaan rotten waardoor de handgrepen geen houvast meer hebben. Op mijn boot had ik daar geen last van en zag het er na 30 jaar nog prima uit.

Laat maar weten welke klussen je nog meer hebt, misschien heb ik nog tips. Overigens varen er nog veel 2800’s rond. Zie ook de ledenlijst op dit forum.

Succes en veel vaarplezier,

Loet

Hallo Loet,

Ik bedoel inderdaad de houten handreling aan dek.
Die op mijn boot is al eens vervagen geweest met een plank van hardhout,
maar vermoedelijk niet de jusite soort, ( ik denk een plank om een planker te maken want er zitten groeven in.
Wel aan de onderkant zodat het minder opvalt )
Deze aan bb is gebroken, en dus moet ik hem zowiezo vervangen, en dan liefst met een deugdelijke oplossing.
Mag eventueel wel een plank hardhout zijn dat ik zelf in de juiste vorm moet maken, maar wel een type dat
daarvoor geschikt is. En ik denk dat de huidige plank, vermoedelijk bankirai, niet sterk genoeg is.

Ik zoek naar een adres om nieuwe handrelingen te kopen, of om geschikt hout hiervoor te vinden.
Ook de vorm van de originele handreling zou ik graag terugvinden.
Vooral de juiste houtsoort en eventuele geschikte vervangers zou ik graag te weten komen.

m.v.g.

Tony

Tja, dan kan ik je even niet helpen.

Ik weet nog dat van teak was, licht gebogen met de vorm mee. Het was even breed als de uitsparingen. Vraag even aan een 2800 eigenaar. Bij velen zit de originele handgreep er nog op ( overr kwaliteit gesproken…).

Groet,

Loet

Heb verleden week de defecte handreling afgebouwd, en naar jachthaven noordschans gebracht om nieuwe handrelings te laten maken.
En daarbij vastgesteld dat de gelcoat van de steunen waar de handreling op gemonteerd was, sterk ingescheurd is.
Dus nu afgeplakt met tape om het waterdicht te houden.
En zodra de temperatuur boven de 15gr komt moet ik daar verder aan werken.
Voor zover nu bekend, wegfrezen met dremel of equivalent systeem,
en dan ofwel met polyester of polyesterplamuur afdichten, en schilderen.
Heeft iemand tips op opmerkingen voor het herstellen van dergelijke problemen.

Jammer genoeg een erg teleurstellende ervaring gehad met Jachtwerf de Noordschans.
Na lang aarzelen op 3 maart een van de oude handrelings afgegeven om nieuwe te laten maken, maar om eerst een prijsopgave via email te krijgen.
Na 1 week en geen email even gaan navragen. De timmerman was een week in verlof geweest,
dus nog geen prijsopgave.
Tegen woensdag zou die klaar zijn.
Als ik niets zou gehoord hebben dan even bellen.
Dus woensdag gebeld: De persoon die de telefoon opname wist nergens van, en er was niemand anders aanwezig, maar ze zou vragen om mij per email te verwittigen.
De zaterdag daarna weer getelefoneerd. En weer wist men van niets.
De maandag erop weer langs gegaan. Men wist van niets, maar men zou mij het 06 nummer kunnen geven van degene die op 3 maart de handrelings in ontvangst had genomen, en die moest ik dan maar bellen. ? !
Na enig aandringen mocht ik dan naar de werkplaats om de timmerman te vragen of hij er iets van afwist.
Gelukkig wist hij de handreling wel liggen, en ja hoor die lag er nog, en er was niets aan gedaan, en ook geen prijsopgave voor opgesteld.
Ik heb de reling dan maar meegenomen, en ben bij mij in de buurt in een houthandel zelf twee balkjes teak gaan kopen. 2 X 2m80 x 2cm x 4 cm totale prijs 60 Euro.
Zijn er anderen die gelijkaardige of tegenovergestelde ervaringen hebben bij deze jachtwerf.

Voor kleine klussen lijk je er niet terecht te kunnen, en de communicatie loopt stroef ( op zijn zachts gezegd),
of is dit een toevallig slechte ervaring.

Voorlopig zullen ze me daar niet meer terugzien, tenzij ik te horen krijg dat een dergelijke “service” toch niet de standaard is.

Eindelijk tijd gevonden om na te kijken hoe het verder moet voor de handrelings te monteren, en al direkt een lelijke tegenvaller.
Eigenlijk was het te verwachten, de klossen hout in de bevesgtigingsplaatsen lijken totaal verrot te zijn.
Toen ik de schroefgaten nakeek en probeerde op te kuisen, eerst met een vijs, en daarna met een platte schroevendraaier, kreeg ik een hoop houtstof mee, maar ik vind nergens vast hout.
En op sommige plaatsen was het een mengsel van houtmemel en water.
Dus ik zal vermoedelijk alle bevestigingsplaatsen moeten openen, de houtmemel en of restanten van het hout moeten verwijderen en nieuwe klossen moeten steken. Daarna de zaak weer dichtmaken.
Heeft iemand ervaring met dit soort klussen?
Of enige raad ?

m.v.g.

Tony

Eindelijk ben ik ertoe gekomen het werk af te ronden, en de nieuwe handrelingen te bevestigen.
Het resultaat bevalt me best.
Conclusie, indien je de handrelingen van een Dufour 2800 moet vervangen, niet naar de jachtwinkel, maar naar de houthandel, gewoon rechte stukken teak of equivalent hardhout kopen.
( Reken op 100 Euro voor de 2 )
Daarna onderzoeken of de bevestigingspunten en de erin zitten klossen hout nog in orde zijn.
Indien nodig deze vervangen.
( Ik ben hier heel wat tijd aan bezig geweest. )
Handrelingen terug bevestigen, de houten stukken op hun plaats buigen en vastvijzen.
Gaat prima, alleen bij de voorste 2 bevestigingen heb ik een lijn gebruikt om de latten op te spannen.