handicapcijfers

Hallo 34P-ers,



Zijn er al ervaringen met handicapcijfers? SW-standaard is 95, maar dat
lijkt mij niet in overeenstemming met het snelheidspotentieel. ORC/IMs
ken ik niet, wie wel.



Groet

Jan Willem

Jan-Willem,
een sw cijfer voor een 95 is wel erg hoog. Wessel v/d Werf vaart met zijn “34” bij Noordschans rond met 88.5. En daar wint hij nog alles. Ik zelf met mijn 36 classic heeft een s.w. van 92.5.
Als jij een sw toegewezen krijgt van 95 met een dufour 34 perform. dan hoef je enkel maar een stormfokje op te zetten om te winnen
Als je naar de site van de knwv gaat dan kun je kijken wat je SW cijfer is. Ook kan je daar antwoord krijgen over het meten van je schip voor ORC/IMS

Jan-Willem,
Vorig seizoen heb ik de Ronde NH gevaren op SW met factor 88,5 (spi, genua en klapschroef) en ben daarmee 4e geworden (uitslagen op www.ysy.nl , SW-laag). De 24 uurs race heb ik in de toerklasse gevaren en ben daarin 5e geworden. Dit allemaal in mijn eerste seizoen met de 34! Allemaal zo goed   dat ik nu maar een ORC meting heb aangevraagd voor seizoen 2006…

Groet,
Menno
Maatskip (NED 7605)

Volgens de website van Sailsupport (wordt je naartoe gelinkt via www.watersportverbond.nl) is de basis SW voor de dufour 34: 92,0
Hierop is een aantal correctie factoren van toepassing:
Gebruik spinnaker -2,5
Diepe kiel -0,3
Beweegbare schroef -2,0
3 blad schroef ipv 2 blad vast +1,0
Motor inboard vs outboard +2,4
Outboard vast vs outboard ophaalbaar +2,0
Speciale voorzeilen -2,0
Ophaalbare kiel +1,5
Vleugelkiel +1,5
Geen genua 1 +0,5
Rolgrootzeil (in de mast) +1,5
Reefbare genua of rolgenua/fok +1,0
Andere zeilen dan polyester of nylon -1,0
Uitgebouwd grootzeil -1,0
Solo varen wordt vaak met +2,0 gecorrigeerd
Voor mijn boot zou ik dus op 95,1 uitkomen. Dus die 95 van Jan Willem lijkt me aardig te kloppen volgens de officiele metingen…
Ik ben ook zeer benieuwd hoe de 34 in de IMS/ORC lijsten staat. Iemand daar een idee over?
Mvg
Nick

Op de MARAC site www.marac.nl staat de ORC lijst. Er is een aantal 34P’s in ORC3 en 4 opgenomen:
BEL 1174 - GPH 656.2
NED 7263 - GPH 667.6
NED 7193 - GPH 692.0
Ik vind dat daar aardig wat verschil tussen zit… Misschien spinnaker of gennaker verschillen…

klopt,
NED 7193 is de CIAO BELLA, hij is gemeten met standaard zeilen en een gennaker, + vaste schroef.
Op basis van deze rating heb ik de winterseries in Hoorn gevaren. Op basis van de resultaten kwam naar voren dat je onder de 10/12 knopen deze rating hard nodig hebt, als de windsnelheid er boven kwam dan konden we op deze rating zeer goed meekomen en zijn ook wel als eerste geeindigd.
Ik weet het niet zeker maar volgens mij is NED 7263 de zeilmakerij. ik weet niet hoe hij gemeten is maar het kan goed zijn dat zijn laminaat zeilen er ook in verwerkt zijn
Groet,
Rene
 
 
 

De 7263 is de Zeilmakerij.com, heeft laminaat zeilen, klapschroef etc. De BEL is een 34 met verlengde mast (optie voor de echte fanatiekelingen) en volledige wedstrijd uitvoering vandaar de zware handicap. Ten aanzien van de SW klopt het verhaal van Nick, daarmee kom ik op 88,5 uit en met succes. Begin april zal ik de Maatskip laten meten (ORC) met standaard zeilen (gr.zeil, rol-genua, spi) en klapschroef zodra ik de handicap weet zal ik hem melden, maar reken maar op een GPH van ongeveer 668-670.

Groet,
Menno

Het blijven snelle bakkies die 34 Performance!
Ciao,