Handheld gps

Wie heeft er recente goede ervaringen met een goedkope handheld gps?
Liefst met kaartafbeelding.

Zijn er handheld gps beschikbaar die ook te koppelen zijn aan een ipad (niet 3g versie) of macbook air laptop?

Groet
Wllem adriaanssen

Hoi Willem,

Wat wil jij er precies mee gaan doen. Een goedkope handheld GPS met kaart en aansluiten op Ipad is niet goedkoop, denk ik.
Als jij een Ipad hebt, met GPS, kan jij ook daar op navigeren. Volgens mij heeft Navionics een App die gratis is, en waarmee jij kan navigeren e.d. Dan hoef jij helemaal geen handhelp gps te kopen. Trouwens die kaartjes die daar op staan zijn wel heel klein voor op een zeiljacht.

Ik weet niet waar jij woont, maar in Rotterdam bij Kok Watersport zijn zaterdag en zondag (16 en 17 maart) actie-dagen en dan kan jij daarover altijd veel info krijgen met soms leuke acties. Idee?

Ik hoor het wel.

Ciao,

Willem / Hans, wij werken normaal met een notebook en Stentec software. De notebook krijgt zijn positie via de vast gemonteerde Valsat 200 M2 GPS en voor noodgevallen heb ik nog een GPS=muis bij me. De notebook wordt gevoed met een 12VDC-19VDC omvormer, en die ging vorig jaar halverwege de trip naar Frankrijk kapot. Binnen enkele uren was de accu van de note book leeg. Wij hebben vervolgens weer ouderwets met de coordinaten van de Valsat geplot op de kaarten (die we dus ook nog aan boord hebben).
Toch een wat kwetsbare situatie vonde we achteraf. Wij hebben daarom vorig najaar de Garmin GPS 72H gekocht.
Die werkt een behoorlijke tijd op een aantal penlight batterijen. Je kunt hem echter ook voeden via 12 Volt.
Deze GPS heeft ook een NMEA uitang, zodoende kunnen we hem ook, via een shipmodul inteface, aansluiten op de notebook met stentec software. Routes en waypoints kan ik vanuit de stentec software (waar je ze zelf met muisklikken in de kaart zet) naar de Garmin uploaden via een USB poort.

Eerste indrukken:

  • de zichtbaarheid van het display van deze GARMIN is in fel licht niet erg goed. De Garmin 72H heeft overigens geen kleurenscherm en ook geen kaarten.
  • de menu’s en software zijn duidelijk. Er is ook een high way dus dat is gemakkelijk varen en scheelt weer een repeater.
  • Het uploaden van routes vanuit Stentec gaat (ik meen 50 routes), doch het was wel even uitzoeken hoe dat moest hoor!
  • Het apparaat is vrij groot, robuust en is goed te hanteren.
  • achtergrond verlichting kan ingeschakeld worden

Een iPhone met een APP blijkt ook verrassend goed te werken. Dat liet een vriend van ons zien. Zelfs stroming en tij en bakens/boeien staan er in. Je hebt natuurlijk wel een telefoonverbinding nodig, dus wat verder van de kust is het gedaan met de pret.

Stentec beschrijft hoe ze samenwerken met een IPad.

Hebben de nieuwe IPAD’s tegenwoordig ook al een telefoonverbinding? Met alleen WIFI heb je er echt niets aan.

We hebben ook nog naar kaartplotters gekeken. De Garmin GPS 720 maakte indruk. Helder display en touchscreen. En dat met een prijs van rond de 800 euro.

Alles heeft z’n pro’s en contra’s.

MVG Piet

Hoi Piet,

ik heb op Samsung S2 Android nu Navionics Marine Europe voor 15 euro of zo. Dat bestaat ook op iPad. Het voordeel is dat je delen van kaart kan downloaden, zodat er geen connectie nodig is onderweg. Als reserve is dit echt wel goed. Wel zien dat de batterij van je GSM is opgeladen…
Johan