(Grote) bijboot aan 2800

Dag 2800 vaarders,

Aan de start van het seizoen heb ik een 2800 gekocht (zie ook mijn topic in het voorstelrondje).

Gezien ik zaterdag de sleutel krijg, toch voor die tijd nog een vraagje of jullie hier ervaring mee hebben.

Ik heb een Zodiac Fish 'n Hunt 12.8 (3 meter 80…) met buitenboord motor hier in huis liggen. Deze heb ik in het verleden gewoon als motorbootje gebruikt, oppompen aan de kant en het water in.
Nu wil ik deze eigenlijk als bijboot gaan gebruiken (eventueel zelfs zonder de houten vloer die ik er in kan leggen) maar 3 meter 80 is toch best wel fors voor een bijbootje.

Wat is jullie ervaring met het ophangen van een bijboot achterop de 2800 en wat hebben jullie zelf voor (maat) bijbootjes?

Zit er serieus over na te denken de Zodiac te gaan vervangen voor een kleiner exemplaar, maar wil natuurlijk eerst wel even kijken of het niet gewoon mogelijk is :slight_smile:

Hallo,

welkom op het toffe Dufour forum. Je had geen betere keuze kunnen maken om met een 2800 weer lekker mijlen te gaan maken. In een ver verleden hadden mijn ouders ook een 2800 en wilde ik toen als tiener ook een zodiac. Die van ons was (is nogsteeds) 2,6 meter en dat is prima. Deze kan (let lattenbodem) opgerold voor de buiskap op het kajuitdak liggen. Prima vast te sjorren aan de houten railing. Ik weet niet hoeveel breder je zodiac is, maar lijkt me flink aan de maat om zo mee te nemen. In davids achter de boot lijkt mij zeker niet mogelijk omdat je bijboot dan meer als een meter breder is dan je boot! (daarnaast ben ik dan als passant in Veere het zicht kwijt op dat typische en leuke 2800 kontje!!
Slepen kan natuurlijk wel, maar kan bij wild weer tot de nodige ergernis en ellende leiden.

Succes en veel plezier,

Xander

Xander,

Bedankt voor je reactie :slight_smile: Ik vind 'm ook wat groot als bijboot, maar gezien eerdere pogingen tot verkoop van 't ding niet echt ideaal waren, vind ik het toch zonde om er nog een klein rubberbootje bij te kopen (of 'm voor een veel te laag bedrag in te ruilen), dus vandaar mijn vraag om wat mensen zoal als bijboot achter een Dufour hebben hangen.

Ik denk dat het er uiteindelijk toch op neer komt dat er een kleiner bijbootje bij gaat komen: kan altijd nog besluiten de grote opgevouwen in de bakskist te leggen om eens wat meer mensen van A naar B te verplaatsen.
Hoewel ik het liefst zo min mogelijk extra gewicht meeneem natuurlijk

Welkom!

Alles kan je meenemen. Persoonlijk denk ik dat je er meer last van gaat hebben dan plezier.
En als je gaat slepen niet alleen jij maar ook anderen ben ik bang, neem maar een willekeurige dag in de sluis.
Bovendien doet slepen afbreuk aan het zeilplezier. Ik sleep onze bijboot alleen voor de kids tijdens mooie windarme zomerdagen.

Wij hebben zelf een 240 cm dinghy met 2,5pk motortje. De boot heeft een airdeck en rol ik zo op en gooi hem in de bakskist, de motor weegt een paar kilo en hangt aan de reling. De set is net goed genoeg om 2 volwassenen en een kind naar de kant te brengen( daar is ie ook voor). Handig voor wanneer je aan het ankeren bent.

Ik had een set van 320 airdeck met 8pk motortje en heb de airdeck verkocht en de motor ingeruild voor wat kleiners. Nu kunnen de kinderen ook nog eens mee varen.

Uiteraard is het afhankelijk van je doel, maar handig lijkt het me zeker niet.

Ik ben er wel uit dat de 3m80 toch een beetje te gaat worden (was ook al mijn idee voordat ik dit bericht plaatste), dus denk dat ik tzt toch maar eens ga kijken naar of inruil, of een extra kleinere bijboot :slight_smile:

Extra beslissing wordt dan ook of ik m’n 5PK inruil voor een kleinere motor!

Groet, bedankt voor de input,

Geert