Grootzeilval vervangen op brug

Beste allemaal,

Helaas is mijn grootzeilval geknapt. Ik heb de tuigers in de jachthaven gevraagd een nieuwe grootzeilval door de mast te trekken, maar dat is ze niet gelukt. Volgens hen zit de mast te vol met losse draden etc., waardoor een nieuwe vallijn er niet lekker doorheen valt. Hun oplossing: de gehele mast (niet strijkbaar) eraf laten halen, het op de kant oplossen, en de mast er weer op zetten. Volgens hen gaat dat al gauw €400-€500 kosten.

Dat vind ik wel een beetje duur. Ik hoop zelf met wat gerommel de lijn wel door de mast te kunnen trekken. Ik had ook het idee dat de tuiger niet zoveel tijd had/nam. Maar ik heb natuurlijk niet zo’n mooie mastenkraan. De mast van mijn boot is ongeveer 9,5 meter. Weet iemand misschien een brug in de buurt van Monnickendam die ongeveer zo hoog is, zodat ik het zelf vanaf de brug kan proberen? Of heeft iemand een ander idee?

Vriendelijke groet,
Floris

Een vreemd antwoord. Als er zoveel lijnen zijn kun je dan niet met een andere val naar boven. Fietskettinkje laten zakken en een nieuwe val doorhalen? Zo doe ik het op mijn boot.
Willem

Dag Willem,

Er is nog een andere lijn: de kraanlijn. Maar is dat ene katrolletje van de kraanlijn denk je wel sterk genoeg om iemand in naar boven te takelen? Lijkt me wat spannend…

Groet,
Floris